N-VA provincieraadsfractie schenkt 500 euro aan VBZR

Op 11 april 2016, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Veiligheid
zeereddingsdienst Blankenberge

Provincieraadslid Nick Verwimp heeft binnen zijn N-VA-fractie een lans gebroken voor de werking van Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst. De tussenkomst van onze stadsgenoot werd vertaald in het schenken van een cheque ter waarde van 500 euro.

N-VA-provincieraadslid Nick Verwimp is reeds jaren vol lof over de vrijwilligers van de Blankenbergse zeereddingsdienst."Vorig jaar in de nacht van 6 oktober bij de scheepsramp voor onze kust waarbij het vrachtschip de Flinterstar in aanvaring kwam met de LNG-tanker Al Oraeq is nog maar eens bewezen dat de werking van de VBZR van cruciaal belang is op de Noordzee", zegt Nick Verwimp.

"Door het koelbloedig en vakkundig optreden die bewuste nacht heeft het VBZR-vrijwilligersteam samen met de collega's van Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en de Seaking-helikopter uit Koksijde twaalf mensenlevens kunnen redden."

Om het prachtig vrijwilligerswerk van de VBZR eens nader toe te lichten aan zijn collega's heeft onze stadsgenoot Nick Verwimp de N-VA-provincieraadsleden zaterdag jongsleden uitgenodigd om ter plaatse een kijkje te komen nemen in de thuisbasis van de zeereddingsdienst.

De raadsleden kregen aan de hand van een Powerpoint presentatie en filmmateriaal een mooi zicht op de geschiedenis van de VBZR, de vrijwilligerswerking, het materiaal en de vele interventies. Na de verhelderende uiteenzetting werd het gezelschap getrakteerd op een adembenemend tochtje op zee met de Sterken Dries en Straffe Hendrik, twee boten die deel uitmaken van de VBZR-vloot. De provincieleden waren danig onder de indruk toen ze onaangekondigd van dichtbij een reddingsdemonstratie mochten meemaken waarbij een drenkeling aan boord werd gehaald.

Als afsluiter voor het vriendelijk onthaal en de leerrijke namiddag hadden de provincieraadsleden nog een verrassing in petto voor het VBZR-team. Voorzitter Joeri Vermoere mocht uit handen van onze stadsgenoot Nick Verwimp een cheque ter waarde van 500 euro in ontvangst nemen geschonken door de N-VA-fractie als blijk van waardering voor de jarenlange onbezoldigde inzet van de vrijwilligers. "Ik weet dat het een kleine steun is, maar op die manier willen we met onze fractie een signaal dat we enorm appreciëren wat de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst doet en dat we waardige ambassadeurs willen zijn om hun werking daar waar mogelijk onder de aandacht te brengen en te houden", zegt N-VA-fractielid Nick Verwimp tot besluit.