N-VA vraagt steun van iedere overheid voor de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst

Op 22 oktober 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid

De N-VA-fractie van de provincie West-Vlaanderen was vol lof op de provincieraad van 22 oktober 2015 over de interventie van de reddingsdiensten en de coördinatie van de gouverneur bij de scheepsramp van het Nederlandse vrachtschip Flinterstar en de gastanker Al Oraiq op dinsdagochtend 6 oktober. “De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) was als eerste ter plaatse en heeft mensenlevens gered. VBZR kampt echter met een structurele onderfinanciering en zoekt steun bij de overheid”, aldus provincieraadslid Nick Verwimp (Blankenberge).

Provincieraadslid Nick Verwimp uit Blankenberge heeft een lans gebroken voor De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR): “De reddingsboot van VBZR, de Sterken Dries, was als eerste reddingsdienst ter plaatse bij de scheepsramp op 6 oktober op de Noordzee en heeft bij deze reddingsactie een coördinerende rol gespeeld ten opzichte van de andere reddingsdiensten. Tijdens de reddingsoperatie werd er voor 3500 euro aan kosten gemaakt.”

“De VBZR is opgericht in 1983 en voert ieder jaar ongeveer 150 interventies uit. Hiervoor krijgen zij geen enkele vergoeding. Tot op heden voerden zij reeds 4520 interventies uit. Deze interventies stijgen jaar na jaar. Deze vrijwilligers voeren buiten het reddingswerk naar mate van het mogelijke ook de herstellingen en het onderhoud van de vaartuigen uit.”

“Tot op heden krijgt VBZR jaarlijks 2200 euro van de provincie West-Vlaanderen. Deze werkingsmiddelen zijn ruim onvoldoende om de dagelijkse werking te financiering. Wij, met N-VA, vragen dat iedere overheid een duit in het zakje doet om deze reddingsdienst financieel meer te steunen”, besluit provincieraadslid Nick Verwimp (Blankenberge).

Nick Verwimp, provincieraadslid N-VA West-Vlaanderen
e-mail: nick.verwimp [at] west-vlaanderen.be