Vandaag zijn al verschillende ondergrondse containers in gebruik, toegankelijk via de Wastedrop-app of een restafvalpas. Uit meldingen blijkt echter dat deze containers regelmatig te maken hebben met storingen of technische defecten. Gebruikers krijgen momenteel geen melding wanneer een container buiten dienst is, waardoor ze hun afval niet kunnen deponeren en vaak met volle zakken moeten terugkeren.

Omdat vanaf maart 2026 steeds meer inwoners en tweedeverblijvers gebruik zullen maken van dit systeem, vroeg de tussenkomende raadsvertegenwoordiger om verduidelijking en verbetering.

Er werden drie concrete vragen gesteld aan de bevoegde schepen:

  1. Hoe vaak doen zich momenteel storingen of defecten voor bij de ondergrondse containers, en hoe worden deze opgevolgd en opgelost?
  2. Bestaat er een meldings- of notificatiesysteem dat gebruikers verwittigt wanneer een container buiten dienst is of vol zit, en opnieuw wanneer deze weer operationeel is?
  3. Wordt er gewerkt aan een plan om de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het systeem te verbeteren, bijvoorbeeld via duidelijke communicatie in de app of via signalisatie ter plaatse?