Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 14 februari 2023. Straatverlichting tijdens Krokusvakantie

Op 16 februari 2023

Namens de N-VA fractie in de gemeenteraad van Blankenberge
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 14 februari 2023

Toelichting:
Met de krokusvakantie in zicht zullen heel wat carnavalisten ons volksfeest opnieuw tot in de vroege uurtjes beleven, zeker vanaf zondag tot met woensdagochtend.
De straatverlichting gaat ondertussen al enkele maanden uit van 23 uur ’s avonds tot 05 uur ’s ochtends, en dat op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zondag. Op vrijdag en zaterdag blijft de straatverlichting wel aan.
Velen onder ons hebben reeds gemerkt dat het niet evident is om in het donker onze voetpaden te trotseren. Ook in het centrum en de omgeving van de Grote Markt is het een uitdaging. Terecht zijn we dus bezorgd over onze goedgemutste carnavalisten die zich dan in het donker van café naar café begeven, of te voet huiswaarts trekken.
Wij zijn uiteraard voorstander van energiebesparende maatregelen maar niet wanneer de veiligheid in het gedrang komt tijdens deze nog donkere periode.
Daarom stellen we voor om tijdens de Krokusvakantie de verlichting niet te doven tussen 23uur ’s avonds en 5uur ’s ochtends zodat het risico op incidenten en ongevallen wordt beperkt.
VOORSTEL VAN BESLISSING
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de straatverlichting in Blankenberge niet te doven tussen 23u ’s avonds en 5u ’s ochtends tijdens de Krokusvakantie.

Nadia CLOETENS
Gemeenteraadslid