Op 24 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Namens de N-VA fractie in de gemeenteraad van Blankenberge
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 17/04/2023

Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 25 april 2023 inzake ‘sterrenweide’.

Toelichting:

Er zijn plannen om de begraafplaats in de Scharebrugstraat een metamorfose te geven. De bevolking werd daartoe bevraagd om eigen insteken te kunnen voorzien. Doelstelling is om een “eigentijdse en groene oase van rust van te maken, met respect voor het waardevolle erfgoed, de overleden dierbaren en het landschap. … De begraafplaats moet een uitnodigend park worden waar nabestaanden sereen afscheid kunnen nemen en troost vinden en waar bezoekers aangenaam kunnen wandelen en verpozen.” Het is een goede zaak dat de bevolking de mogelijkheid kreeg om hun ideeën te delen. We zijn benieuwd naar de algemene tendensen die deze bevraging heeft blootgelegd, alsook naar respons op die bevraging. We krijgen graag een woordje uitleg bij die resultaten. Als N-VA-fractie onderkennen wij het belang van een goed beheer van onze begraafplaatsen. Naast de insteken die via de bevraging doen we graag ook zelf een voorstel binnen het forum van de gemeenteraad inzake een gedenkplek voor doodgeboren kindjes. Wanneer een kind levensloos wordt geboren heeft dit verlies een grote impact op het gezin. Zoals dat met elk verlies het geval is gaat men op zoek naar een eigen manier om dit een plaats te kunnen geven. Een eervolle plek op de begraafplaats kan bijdragen aan de verwerking van dit verdriet. Ouders beschikken over het recht om hun kind te begraven, te cremeren of een plaats te geven op een zogenaamde ‘sterretjesweide’, ongeacht de duur van de zwangerschap. De heraanleg van de begraafplaats is dan ook het uitgelezen moment om een gedenkplaats te voorzien. De manier waarop dit voorzien wordt vraagt een omzichtige aanpak. Er zijn heel wat voorbeelden uit andere gemeenten aangezien 129 van de 308 Vlaamse gemeenten reeds dergelijke gedenkplek hebben ingericht. Dit gaat van gedenkplaatjes zoals bij een crematie wordt voorzien, tot een gedenksteen waar anoniem een steen kan worden gelegd over het aanplanten van een ‘vlinderboom’ waar de naam van het kind kan worden ingehangen. We hebben niet de intentie om de invulling te suggereren. Het is wel de bedoeling om de denkoefening te stimuleren en effectief een initiatief te nemen om een plek te voorzien in de nieuwe plannen.

Daarbij verzoekt de N-VA om, eens de plek is voorzien, bijkomend via de gemeentelijke infokanalen en huisartsen een duidelijke informatiecampagne op te starten aan de inwoners van onze gemeente. Een campagne, die duidelijk maakt dat vanaf dan ook de mogelijkheid bestaat om op een humane, respectvolle manier afscheid te nemen van elk overleden kindje en deze ook zo te bevragen of te cremeren.

Voorstel van beslissing:
1. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om bij de heraanleg van de begraafplaats van Blankenberge een perceel voor doodgeboren kinderen in te richten, een zogenaamde ‘sterretjesweide’.
2. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een informatiecampagne te starten naar al de inwoners, huisartsen en het ziekenhuizen, om hen in te lichten over deze sterretjesweide.

Dennis Monte
Gemeenteraadslid