Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 25 april 2023 inzake ‘visibiliteit gemeenteraadsleden’

Op 24 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Namens de N-VA fractie in de gemeenteraad van Blankenberge
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 17/04/2023

Toelichting:
De gemeenteraad vertegenwoordigt de hele bevolking van de gemeente en bestaat uit rechtstreeks verkozen leden. In de deontologische code lezen we dan ook terecht volgende regels: “De lokale mandatarissen van Blankenberge zijn zich bewust van hun belangrijke maatschappelijke rol. Luisterbereidheid, aanspreekbaarheid en dienstbaarheid van politici via rechtstreeks contact met de bevolking worden als waardevolle en noodzakelijk beschouwd in een moderne democratie, inzonderheid naar de zwakkeren toe. Zij vinden het belangrijk dat politieke mandatarissen voor de bevolking bereikbaar en aanspreekbaar zijn. Direct contact met de bevolking is een meerwaarde bij het aan politiek doen.”
Om de kenbaarheid van de mandatarissen te versterken worden de gemeenteraadsleden voorgesteld op de website van de stad (https://www.blankenberge.be/gemeenteraad). Elk gemeenteraadslid wordt er benoemd, met inbegrip van contactgegevens. We stellen echter vast dat de communicatie op deze pagina niet als inclusief kan worden beschouwd. Het is immers zo dat niet alle leden van de gemeenteraad op eenzelfde manier worden voorgesteld. Nochtans zijn we allen volksvertegenwoordigers die op een zelfde manier bereikbaar en herkenbaar moeten zijn voor elke burger.
We stellen vast dat enkel de leden van het college het voorrecht genieten van een profielfoto op de pagina. Hoewel het onderscheid in de rol van een schepen of burgemeester ten opzichte van een gemeenteraadslid helder is, zou de weergave van de verschillende gemeenteraadsleden op een publiek forum van de stad hier niet aan onderhevig mogen zijn. De bevolking heeft immers het recht om zeer duidelijk te weten wie de stad bestuurt, in brede zin. Het is voor onze fractie dan ook meer dan logisch om elk gemeenteraadslid door middel van een profielfoto kenbaar te maken op de website van de stad.

Voorstel van beslissing:
1. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om elk gemeenteraadslid op eenzelfde manier af te beelden op de website van de stad, met inbegrip van een profielfoto.
2. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om elk gemeenteraadslid de gelegenheid te geven een telefoonnummer toe te voegen aan de betreffende pagina op de website van de stad.

Dennis Monte
Gemeenteraadslid