Efficiënte herstellingswerken De Bollaard - voorstel van raadsbesluit

Op 17 mei 2022

Namens de N-VA-fractie in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van Blankenberge
dd. 12 mei 2022

Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Raad voor maatschappelijk welzijn. Indiening aanvullend agendapunt op de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 17 mei 2022. Efficiënte herstellingswerken De Bollaard.

Toelichting:

Op de vorige Raad voor Maatschappelijk welzijn kaartte onze fractie het passieve beleid omtrent de toegankelijkheid van openbare gebouwen aan. Met name de situatie in dienstencentrum De Bollaard is niet langer te verantwoorden in tijden waar inclusie de norm is binnen ons maatschappijbeeld. Schrijnend was het antwoord die we te horen kregen als zijnde dat er geen klachten waren, dat een bestuur niet hoeft te handelen als er geen concrete adviezen vanuit een adviesraad komen, en dat het wordt meegenomen wanneer er eens grote verbouwingen gebeuren… Schrijnend omdat we vanuit deze antwoorden niet anders kunnen besluiten dan dat dit stadsbestuur eigenlijk deze naam niet waardig is en duidelijk niet het beste voorheeft met de burgers, en met name de minder mobiele gebruikers van het dienstencentrum.

Er zijn effectief al opmerkingen gemaakt in het verleden, alleen werden deze niet ter harte genomen.
Het is in onze ogen evident dat een bestuur de verantwoordelijkheid heeft om ook proactief beleid te voeren in plaats van een afwachtende houding aan te nemen.
Het is in onze ogen een aanfluiting van de ambities om Blankenberge naar een inclusieve stad te verheffen, wanneer men elke vorm van verbetering doorschuift naar een verre toekomst, onder de paraplu van een eventuele verbouwing.

Dat er vanuit het bestuur stimulansen kunnen worden gegeven aan adviesraden om zaken in beweging te zetten, werd duidelijk door wat er zich in tussentijd heeft afgespeeld. Vanuit het signaal dat door deze N-VA-fractie werd gegeven kwam dit luik op de agenda van de laatste GAR. Ik kreeg de boodschap dat er zaken in beweging worden gezet en ik kijk uit naar het verslag van de adviesraad om deze vervolgstappen te kunnen lezen. Wanneer er een advies komt is het uiteraard nog aan de bevoegde schepen om dit op te nemen en effectief aan de slag te gaan. Enkel op die manier wordt politiek bestuur ook een kwestie van daden in plaats van enkel woorden.

In afwachting van dat advies doe ik graag alvast een concreet voorstel, zodoende onnodige kosten in de toekomst te vermijden. We kregen de vorige raad immers ook te horen dat er nog steeds geen concrete vooruitzichten zijn op de timing voor herstelling van de achterdeur aan De Bollaard. Het gegeven dat er nu per definitie moet geïnvesteerd worden in herstellingswerken lijkt mij een uitgelezen moment om net die kleine stappen vooruit te maken. In plaats van eenzelfde systeem te hanteren, kan nu worden ingegrepen om deze deur te automatiseren. Het zou immers ridicuul zijn om nu een nieuwe deur te plaatsen, om nadien op advies van de GAR, opnieuw aanpassingswerken te moeten voorzien in kader van toegankelijkheid.

Daarom volgend voorstel van raadsbesluit:
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt het college van burgemeester en schepenen om in te grijpen in het herstellingsproces van de achterdeur van De Bollaard, zodoende er in één beweging een optimalisatie van de toegankelijkheid gebeurt, door het automatiseren van het openen en sluiten van de betreffende deur.
dd. 12/05/2022

Dennis Monte (N-VA)