Fietsen moet veiliger in Blankenberge

Op 21 september 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Verkiezingen 2018, Fietsbeleid, Mobiliteit en verkeersveiligheid:
Fietsveilig

Recent cijfermateriaal in Vlaanderen geeft aan dat het aantal fietsongevallen in de eerste helft van dit jaar opnieuw gestegen is. De populariteit van de elektrische fiets zorgt ervoor dat er steeds meer zwakke weggebruikers bijkomen. De komende jaren inzetten op een veiliger fietsomgeving is dan ook een must voor N-VA Blankenberge-Uitkerke.

Dagelijks rijden heel wat kinderen van en naar school. Ze worden daarbij blootgesteld aan allerlei gevaren. Ouders zijn er dan ook niet gerust in hun oogappel met de fiets te laten rijden, waardoor velen opteren om hun kroost met de auto af te zetten aan de schoolpoort.

N-VA-kandidaat, Marc Aspeslagh: “Er zijn heel wat mogelijkheden om onze stad fietsveiliger te maken. Als we echt het verschil willen maken moeten we in de eerste plaats beginnen om de routes van de schoolgaande kinderen in kaart te brengen en daarmee aan de slag te gaan om een fietsveilig circulatieplan op te maken. Dit in combinatie met de inrichting van een aantal straten als fietsstraat zou een stap in de goede richting zijn.”

Ook op het vlak van toerisme zou een doordacht mobiliteitsplan waarbij er extra aandacht uitgaat naar de zwakke weggebruikers heel wat voordelen bieden.

“Minder doorgaand verkeer, randparkings en promotie van openbaar vervoer kunnen leiden tot verkeersluwte en het creëren van ademruimte zowel rondom als binnen de stadskern. Blankenberge dient een kwaliteitsvolle, gastvrije en veilige stad te zijn. Koning auto moeten we gewoonweg zoveel mogelijk durven weren”, besluit Marc Aspeslagh.