Geen Hartveilig Blankenberge wegens woordbreuk van de meerderheid

Op 5 december 2022

Reeds in januari 2020 werd op de gemeenteraad een unanieme goedkeuring gestemd om werk te maken van meer AED’s, de bevolking te informeren over de vormingen rond reanimatie en het aangaan van een samenwerkingsverband met het Rode Kruis om het label ‘hartveilige stad’ te bekomen.

Wat de AED’s betreft moest dit bestuur alvast geen inspanning leveren gezien de gulle schenking van Michel Van Den Brande, die eigenhandig 10 AED’s heeft toegevoegd aan het aanbod van de stad.

Voor de overige twee artikels was die inspanning wel nodig. Het ging echter niet over een grote moeite aangezien de stad reeds inzette op vormingen voor het personeel. Het was zaak om die vormingen te laten inrichten door het Rode Kruis, gericht op slechts 10% van het personeel. Door deze ingreep kon Blankenberge zich laten erkennen als hartveilige stad, waardoor er een grote meerwaarde in sensibilisering van de bevolking en de bezoekers kon bereikt worden.

Door de stimulans om meer personeel te scholen in reanimatie alsook de bevolking aan te zetten tot deze vormingen, kunnen effectief levens gered worden. Op de invalswegen naar de stad zou het bord ‘hartveilige stad’ prijken. Allemaal maatregelen die ons zouden leiden naar een veiligere samenleving. Deze meerderheid ziet hier klaarblijkelijk de meerwaarde onvoldoende van in.

“Ik ben dit punt blijven opvolgen bij zowel de dienst Veiligheid en Samenleven, het Rode Kruis en het lokaal bestuur. In oktober en november van 2021 werd via mondelinge vragen gepolst naar de stand van zaken en de ambities om dit gestemde besluit tot uitvoering te brengen. De burgemeester wist telkens te bevestigen dat de procedure voor die aanvraag lopende is. Groot is mijn verbazing dat deze meerderheid alsnog beslist om niet in te gaan op de vormingen van het Rode Kruis voor het behalen van dit label. Al zeker als je weet dat het Rode Kruis de beste offerte voor deze vormingen kon voorleggen (!)” aldus Dennis Monte.

Bijna 2 jaar nadat dit punt gestemd is in de gemeenteraad, blijft de stad met lege handen achter. Op de gemeenteraad van 15 november werd bevestigd dat de burgemeester deze inspanningen niet wil leveren. Dit doet vermoeden dat de vooruitgang van de stad wordt afgeremd om politieke redenen. Het democratisch gehalte van de gemeenteraad onder deze meerderheid is helemaal verloren, wanneer gestemde voorstellen niet langer ten uitvoering worden gebracht. Voor N-VA Blankenberge Uitkerke, maar voor elke zichzelf respecterende burger, is dit onaanvaardbaar.

De N-VA-fractie plant dan ook  zelf initiatieven te nemen om bij te dragen tot de vorming en sensibilisering van de bevolking.