Op 21 juni 2022

Namens de N-VA-fractie in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van Blankenberge
dd. 16/06/2022

Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Raad voor maatschappelijk welzijn. Indiening aanvullend agendapunt op de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 21 juni 2022. Armoedebeleidsplan.

Toelichting:

Blankenberge staat reeds jarenlang gekend als een stad met een grote problematiek rond kansarmoede. Onder andere volgens de cijfers van Kind en Gezin wordt 1 op 3 kinderen in onze stad geboren in kansarmoede. Deze cijfers brengen ons de dubieuze eer tot de top te behoren van (kust)steden. Enkel Oostende haalt gelijkaardige cijfers wat betreft kansarmoede. Mogelijks beschikt de burgemeester over andere cijfers, wanneer hij in het artikel van Het Laatste Nieuws (eind mei 2022) de bestrijding van kansarmoede als “Afgewerkt” liet noteren. De strijd blijkt gestreden. We hebben een Sociaal Huis waar iedereen geholpen wordt… De laagdrempeligheid van dat Sociaal Huis, of eerder het gebrek er aan heb ik in deze raad al in het verleden benoemd, maar daar gaan we in dit bestek niet op in aangezien we net de overkoepelende visie op armoedebestrijding wensen aan te kaarten.

Het besluit in dit artikel was echter geen verrassing. Dat kansarmoede als speerpunt werd benoemd was dat wel. Tijdens de bespreking van het meerjarenplan bleek er immers geen tijd te zijn om dit thema ten gronde onder de loep te nemen. Verrassend des te meer, daar Vooruit zich op dit thema traditioneel probeert te profileren. Ik neem aan dat het afvinken van het luik ‘kansarmoede bestrijden’ doorgesproken was met de bevoegde schepen, die ook van mening is dat er momenteel voldoende gebeurt om kansarmoede in te dijken? Helaas zijn er geen cijfers om deze conclusie te staven. Sterker nog, er zijn geen cijfers die ook maar iets staven wat betreft de inzet op kansarmoede. Men doet maar wat en houdt m.i. de schijn hoog door steekproefbeleid- en communicatie.

Een gezin wordt door Kind en Gezin als kansarm beschouwd als het op minstens 3 van de volgende criteria zwak scoort: beschikbaar maandinkomen, opleiding ouders, arbeidssituatie ouders, laag stimulatieniveau, huisvesting en gezondheid. Het gaat bijgevolg om een complexe problematiek die niet zomaar zal verdwijnen. Wil men effectief iets betekenen op sociaal vlak is er nood aan een duidelijke visie, een helder plan en een daarbijhorende strategie met focus op opvolging en evaluatie. Zich louter beroepen op het meerjarenplan, waar nota bene de budgetten voor sociale premies systematisch worden verlaagd, volstaat hoegenaamd niet.

In een stad als de onze, waar de problematiek in die mate prangend is, dringt een gericht armoedebeleidsplan zich op. Verschillende steden doen het ons voor, waaronder de collega’s van Oostende. Duidelijke hefbomen, geconcretiseerd met actiepunten, waarop wordt gewerkt over een termijn van 5 jaar, om effectief doelstellingen te halen, dat is ernstig beleid voeren. Dit onder een overkoepelende coördinator die louter op dit thema werkt en de dialoog tussen alle relevante actoren stimuleert en monitort. De tijd van losse flodders is voorbij. Er geen te veel middelen naar afzonderlijke initiatieven, zonder dat het volledige spectrum van kansarmoede wordt meegenomen. Het is tijd voor een bestuur met visie, die kansarmoede ten gronde in handen
neemt en er effectief naar handelt, in tegenstelling tot het louter benoemen, laat staan afvinken.

Daarom volgend voorstel van raadsbesluit:
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt het college van burgemeester en schepenen om werk te maken van een kansarmoedebeleidsplan, zodoende een overkoepelende visie op de bestrijding van kansarmoede te ontwikkelen, en naar deze geest het beleid te sturen en op te volgen.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt het college van burgemeester en schepenen om in de ontwikkeling van een kansarmoedebeleidsplan advies in te winnen van experts ter zake, alsook te rade te gaan bij de collega’s van Oostende, zodoende van elkaars praktijk te kunnen leren.

dd. 16/06/2022
Dennis Monte Gemeenteraadslid