Kan Blankenberge zonder eigen MUG-dienst?

Op 4 april 2018, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW, Veiligheid
Kan Blankenberge zonder eigen MUG-dienst?

Afgelopen vrijdag werd Blankenberge opgeschrikt door het nieuws dat de MUG-dienst in het AZ-Zeno verdwijnt. Momenteel wordt er achter de schermen naar een oplossing gezocht. Een PIT (Paramedical Intervention Team) zou soelaas kunnen brengen, maar ook zonder dit scenario is er geen reden tot paniek.

De verhuis van een aantal diensten van de AZ Zeno campus Blankenberge naar het nieuw ziekenhuis in Knokke-Heist heeft ertoe geleid dat Blankenberge niet langer beschikt over een erkende spoed. Direct gevolg … zonder dienst Intensieve Zorg ook geen MUG-Dienst!

OCMW-raadslid Nadia Cloetens: “N-VA betreurt dat we in onze stad niet langer beschikken over een eigen MUG-dienst maar wijst er tevens op dat er zich geen onoverkomelijk probleem stelt. We zijn er ons van bewust dat de huidige situatie minder comfortabel is dan voorheen, maar … in vergelijking met andere badplaatsen aan onze kust niet zo uitzonderlijk. De ambulances van de brandweerzone blijven immers uitrukken. Bij interventies worden de slachtoffers zoals wettelijk verplicht overgebracht naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis dat voldoet aan alle normen (in dit geval AZ Brugge). Indien nodig kan er beroep worden gedaan op een MUG (mobiele urgentiegroep) die binnen de geijkte tijd ter plaatste kan zijn. De spoeddienst in onze stad voor dringende eerste hulp blijft wel operationeel voor mensen die zich op eigen kracht naar het ziekenhuis kunnen begeven.”

Momenteel wordt het idee onderzocht om een PIT te installeren in Blankenberge. In principe kan dit net zoals een MUG-dienst enkel indien men beschikt over een erkende spoed, tenzij er een uitzondering wordt gemaakt. Een PIT is een paramedical intervention team dat het midden houdt tussen een ambulance en een MUG. De bemanning is samengesteld uit ten minste een hulpverlener-ambulancier en een verpleegkundige die over de bijzondere titel in de intensieve zorg en dringende geneeskundige hulpverlening beschikt.

"N-VA Blankenberge-Uitkerke is van mening dat er daarnaast ook moet bekeken worden of er tijdens de drukke zomermaanden al dan niet nood is aan het inzetten van een derde ambulancewagen", aldus Nadia Cloetens.