Lokaal Bestuur Blankenberge kiest voor totaalplaatje voor nieuw stedelijk zwembad

Op 16 november 2020

De bouwvergunning voor het nieuwe stedelijke zwembad werd eerder deze maand goedgekeurd. Rond maart 2021 zouden de eerste werken starten. De Blankenbergse oppositie is verontwaardigd over de financiële kant van het nieuwe zwembaddossier.

Het project dat de vorige meerderheid voor ogen had, was gebaseerd op een eerder eenvoudig zwembad en een mattenzaal, zonder enige verdere afwerking. De raming hiervoor was toen 13 miljoen euro. Het klopt dat de toenmalige coalitiepartner, N-VA Blankenberge hier niet mee akkoord ging.

Het huidige bestuur heeft haar huiswerk opnieuw gemaakt:

zo is er een nieuwe multifunctionele sporthal voorzien die volledig uitgerust zal zijn voor verschillende balsporten. Wedstrijden zullen hier conform de reglementen kunnen gespeeld worden. Het zal ook een meerwaarde betekenen voor de bezoekers, die niet meer in een woonwijk terecht komen, zoals dat nu het geval is in d’Hoogploate;
het nieuwe dossier is een all-in formule. Ze is tot in de puntjes ingevuld. Het is in tegenstelling tot het vorige onafgewerkt project een‘sleutel-op-de-deur-formule’. De verschillende sportclubs hebben een gedetailleerde inbreng gehad in dit project om niets aan het toeval over te laten;
het ecologische aspect van deze nieuwe invulling heeft uiteraard ook een impact. De invulling van dit sportpark is van de modernste technologieën en ecologische technieken voorzien, waardoor de kostprijs om de infrastructuur open te houden betaalbaar is. Daarnaast vallen ook de hoge kosten voor het openhouden van d’Hooploate weg;
bovendien is het volledige sportpark kind– en gezinsvriendelijk én toegankelijk voor wie minder mobiel is;
als kers op de taart werd de omgeving opgenomen in dit nieuwe project, een volledig ingerichte groene omgeving waar het aangenaam vertoeven zal zijn voor iedereen.

Schepen voor Financiën en Gebouwen, Jurgen Content: “Naast de ‘raming van de kostprijs’ is er bekeken hoe we dit project zullen financieren. Er is een subsidie van net geen 900.000 euro enerzijds en anderzijds komt er zeer interessante grond ter beschikking op de site van het oude zwembad. Daar kunnen meergezinswoningen gerealiseerd worden. Ook de site van de huidige sporthal d’Hoogploate kan verkaveld worden. Wat de effectieve kostprijs voor het hele project zal zijn, is momenteel moeilijk te zeggen, het bestek is gepubliceerd en aannemers hebben tot eind januari de tijd om hun voorstel in te dienen.”

Schepen voor Sport, Nadia Cloetens: “Het verwondert ons eerlijk gezegd dat de oppositie hier verontwaardigd over is. De plannen werden begin dit jaar reeds toegelicht aan de sportraad en de hele financiële kwestie werd door collega-schepen Jurgen Content anderhalf jaar geleden, tijdens de gemeenteraad van 25 juni 2019, ook al besproken. Denken dat dit project van diezelfde proportie is als het oude, is appelen met peren vergelijken. Als schepen ben ik heel tevreden over de invulling van het nieuwe project. Hoe meer clubs we in een zo perfect mogelijke infrastructuur en omgeving kunnen laten sporten, hoe beter. We kijken vooruit en hopen op een vlekkeloze uitvoering van het project, zodat we allen samen van dit nieuwe, prachtige sportpark kunnen genieten.”