Meer camera’s voor een veiliger Blankenberge

Op 22 augustus 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Veiligheid, Verkiezingen 2018, veiligheid en preventie
Meer camera’s voor een veiliger Blankenberge

Om diverse vormen van overlast en criminaliteit aan te pakken vindt N-VA Blankenberge-Uitkerke dat er moet worden ingezet op meer permanent cameratoezicht. Het huidig aantal camera’s in onze stad moet fors worden uitgebreid.

Evaluaties in andere steden en gemeenten tonen aan dat een uitgekiend cameranetwerk zijn vruchten afwerpt. Ook hier bij ons in Blankenberge kan dergelijke investering in combinatie met samenwerkingsvormen tussen burger en politie zorgen voor veiliger buurten.

N-VA-kandidaat Eduard Van den Wijngaert: “Zelf ben ik een geducht voorstander om meer camera’s te plaatsen. Blankenberge is een toeristische stad die een massa volk over de vloer krijgt. Neveneffect is dat we daardoor jammer genoeg ook vaak geconfronteerd worden met inbraken en vandalisme. Toch zien we dat er op de dag van vandaag slechts een achttal camera’s hangen, wat uiteraard veel te weinig is.”

Een mooi voorbeeld van een uitstekend camerabeleid zien we in de kustgemeente Knokke-Heist waar er recent over de hele zeedijk extra camera’s werden geplaatst. Ze worden niet enkel ingezet om verdachte personen te observeren maar ook om verloren gelopen kindjes op te sporen. Camera’s geplaatst door particulieren volgens de nieuwe camerawetgeving en conform de wet op de privacy kan ook een meerwaarde betekenen bij het oplossen van inbraken.

“In Blankenberge werd er maar met mondjesmaat geïnvesteerd in camera’s. Als we inbraken willen voorkomen, dieven vlugger opsporen en het vandalisme willen terugdringen, dan zullen we naar het voorbeeld van heel wat andere steden en gemeenten ook hier een tandje moeten bijsteken ”, aldus Eduard Van den Wijngaert.

N-VA Blankenberge-Uitkerke vindt het heel belangrijk dat de inwoners zich veilig kunnen voelen in hun stad. Een doordacht cameranetwerk zou ook gemoedsrust kunnen brengen voor de handelaars en de uitbaters van de strandbars wanneer ze ’s avonds hun zaak achterlaten. Investeren in een veilig en aangenaam Blankenberge is trouwens één van de aandachtspunten van ons verkiezingsprogramma.