Mondelinge vraag conform artikel 11 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad over ‘vorderingen terrein naast site station’

Op 16 maart 2023

Aan de Algemeen Directeur,
dd. 16/03/2023

Het is een vraag die ondertussen in de hoofden van elke Blankenbergenaar spookt. “Wat gebeurt er eigenlijk met het terrein naast het station?”
Jarenlang ligt een enorme oppervlakte zonder enige invulling te verkommeren. Er was ooit sprake van een woonproject met deel sociale huisvesting maar dat lijkt verder weg dan ooit. Elke keer er een drukke dag is in onze stad en het parkeerprobleem opnieuw de kop op steekt, vraagt de bevolking zich af waarom de ruimte niet zoals voorheen als parking kan worden ingevuld.
Er ligt daar een enorm potentieel maar deze raakt maar niet ingevuld. Projecten in de marge zoals de beschildering van de containers die het straatbeeld ontsieren, zijn nobele acties. Deze verbleken helaas bij de grotere nood die er heerst. Hoogbouw wordt gerealiseerd onder het alibi van inbreiding en dichte bevolking, terwijl dit project maar niet van de grond raakt. We maken ons zorgen om de identiteit van Blankenberge en de perceptie van bezoekers bij het binnenrijden van onze stad, terwijl in het hart van de stad, vlak naast het treinstation waar duizenden mensen de stad binnen komen en opnieuw verlaten een verloedering aan de gang is.

Volgende vragen dringen zich op:
1. Wat is de oorzaak van de stilstand op dit domein?
2. Welke inspanningen werden de laatste 2 jaar ondernomen om dit project van de grond te krijgen?
3. Welke inspanningen zijn er nog gepland om dit project van de grond te krijgen?
4. Worden er initiatieven genomen om de bruikbare ruimte een voorlopige invulling te geven, in afwachting van verdere evoluties?

Dennis Monte Gemeenteraadslid