Mondelinge vraag conform artikel 11 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad over ‘toeristische activiteiten vuurtoren’

Op 16 maart 2023

Aan de Algemeen Directeur,
dd. 16/03/2023

Nadat eerder werd aangekondigd dat De Mol niet langer zou terugkeren naar onze stad, vernemen we nu ook dat de concessie met de uitbaters van het reuzenrad vroegtijdig werd stopgezet. De stad pleegt zodoende dus contractbreuk. Deze manier van handelen doet vragen rijzen naar de betrouwbaarheid van dit bestuur voor toekomstige ondernemers die een engagement in Blankenberge willen aangaan. Welke investeringen en risico’s zijn ondernemers bereid te nemen, indien blijkt dat de stad éénzijdig een contract opdoekt?
Nu ook het reuzenrad van het toneel is verdwenen kan er stil aan besloten worden dat zo goed als alle initiatieven die genomen werden vanuit het vorige bestuur, teruggedraaid zijn. Of dit toeval is vanuit een andere visie, dan wel een politiek manoeuvre is, laat ik vandaag in het midden. Dit hebben we immers in het verleden reeds aangekaart.
Belangrijker is de vraag wat er in de plaats komt. De horeca op de westkant van onze dijk heeft immers de voorbije jaren kunnen profiteren van het vaste aanbod die daar werd gerealiseerd. Bezoekers werden nog meer gestimuleerd om zich tot daar te begeven. Dat was trouwens ook één van de insteken die vanuit een spreidingsplan in Coronatijden werd gerealiseerd.
We vragen vanuit onze fractie om een evenwaardig alternatief te voorzien, zodoende ook daar voldoende animo gedurende elke dag van het seizoen te realiseren. We hopen voor de bezoekers en horeca aldaar dat er een concreet voorstel wordt voorzien, in tegenstelling tot het ballonnetje die werd opgelaten over een wandelbrug naar de overkant van de havengeul.

Volgende vragen:
1. Klopt het dat de concessie vroegtijdig werd stopgezet?
2. Wat was de aanleiding voor het verbreken van het contract met de uitbaters van het reuzenrad?
3. Zijn er kosten voor de stad wegens het éénzijdig verbreken van dit contract?
4. Wordt er een alternatief aanbod voorzien waarbij er elke dag activiteit aan de vuurtoren zal zijn?
a. Zo ja, dewelke?
5. Ziet men de wandelbrug effectief als een reële doelstelling en binnen welk tijdskader ziet men dit te realiseren?

Dennis Monte Gemeenteraadslid