Mondelinge vraag over onderzoek Inter site De Bollaard

Op 21 juni 2022

Aan de Algemeen Directeur,
dd. 16/06/2022

Mondelinge vraag conform artikel 11 van het huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn over ‘onderzoek Inter site De Bollaard’.

Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2022, kwam vanuit onze fractie het voorstel om, in samenspraak met de relevante overlegorganen, de openbare gebouwen in onze stad te onderzoeken op hun toegankelijkheid in brede zin. De rolstoeltoegankelijkheid van de Bollaard werd daar dan ook gericht aan de kaak gesteld. Tot onze verbazing werd dit voorstel van tafel geveegd, onder het argument dat dit eens zou bekeken worden wanneer een grote verbouwing zich aandient.

Ook in de daaropvolgende raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei werd het voorstel, om de herstelling van de achterdeur van De Bollaard aan te wenden als momentum om deze direct rolstoelvriendelijk te maken, weggestemd. Opnieuw werd een flauw excuus opgevoerd dat men al te ver in het proces zou zitten, om nog een aanpassing door te voeren. Een non-reden gezien er zelfs nog geen idee was wanneer de deur effectief zou geplaatst worden.

Het meest opvallende aan de reactie was echter dat er gesteld werd dat er toch een onderzoek besteld werd bij Inter, om het volledige gebouw van De Bollaard onder de loep te nemen. Dit zou in de loop van de week voor de raad op 17 mei zijn gebeurd. Opvallend, omdat net dergelijke vraag tot onderzoek nog op 26 april werd weggestemd. Een triest bewijs dat een goed voorstel in het belang van de Blankenbergenaar wordt geblokkeerd, omdat deze uit de hoek van de oppositie komt. Vanuit onze fractie willen we echter niet meedoen aan dergelijk politiek steekspel en zijn we vooral opgetogen dat het onderzoek er alsnog zal komen onder onze stimulans. Elke stap in de richting van een inclusiever Blankenberge is immers een goede stap. Daar dragen wij vanuit onze rol in de oppositie duidelijk aan bij.

We zijn bijgevolg benieuwd naar het antwoord op volgende vragen:

1. Is er ondertussen, twee maanden na onze eerste duiding en ongeveer een jaar na het defect, duidelijkheid wanneer de achterdeur van De Bollaard hersteld wordt?
2. Welke datum werd overeengekomen voor het onderzoek dat besteld werd bij Inter?
3. Op welke termijn mogen we een terugkoppeling en/of actieplan verwachten, volgend op de resultaten van het onderzoek?
Dennis Monte Gemeenteraadslid