Mondelinge vraag over ‘zomerschool Taalkriebels’

Op 21 juni 2022

Aan de Algemeen Directeur,
dd. 16/06/2022

Mondelinge vraag conform artikel 11 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad over ‘zomerschool Taalkriebels’

We lezen dat het lokaal bestuur voor het eerst een zomerschool wil organiseren voor 24 kinderen in Blankenberge. In een zomerschool wordt gedurende minimaal 10 dagen de leerachterstand van jongeren weggewerkt, in combinatie met spel, cultuur en sport. In Blankenberge, zo lezen we, zal gedurende twee weken in de zomerperiode 24 kinderen gratis kunnen deelnemen aan ‘Taalkriebels’.
De voorbije twee jaren, waarin de zomerscholen werden gelanceerd door minister Weyts, hebben wij uiteraard steeds de onderwijssector in Blankenberge bevraagd naar de nood aan zomerscholen in Blankenberge.
Beide netten stelden dat zij inzetten op een doorgedreven remediëring in begeleide studie en woensdagnamiddagen. Ik citeer: “We zijn er van overtuigd op die manier meer leerlingen te bereiken, die het nodig zullen hebben. Onze leerlingen met leerachterstand en motivatieverlies, zijn vaak leerlingen uit kansengroepen. Er zou misschien wel een bepaald publiek voor die zomerschool kunnen zijn in Blankenberge, maar niet die doelgroep die leerachterstand moet wegwerken... “
Op de vraag of leerkrachten bereid waren een lesopdracht op te nemen indien het lokaal bestuur de zomerscholen zou coördineren stelde men dat het voor onderwijsmensen soms op de tanden bijten is om in de gegeven omstandigheden alles te blijven geven. Hieruit kunnen we dus besluiten dat tot vorig jaar geen nood of draagvlak was voor de organisatie van zomerscholen in Blankenberge.

Uit het verlag van het overleg onderwijs van 7 december 2021 was ik verheugd te kunnen afleiden dat beide netten nu mogelijks wel openstaan voor een zomerschool in functie van het wegwerken van taalachterstand en dit aan hun leerkrachten zullen voorleggen. We moedigen de organisatie van een zomerschool zeker toe. Ze bieden kansen voor de meest kwetsbare jongeren. Vooral als dit in een inclusieve visie kan worden aangeboden.

Volgende vragen stellen zich:
- Een zomerschool dient open te staan voor alle leerplichtige leerlingen en kleuters. We vernemen via het persartikel van de stad dat dit gratis aanbod enkel voor anderstalige kinderen is. Blankenbergse kinderen die niet anderstalig zijn maar wel tot de kwetsbare groep van laaggeletterden behoren, worden hiermee uitgesloten. Klopt deze informatie dat enkel anderstaligen van dit gratis aanbod mogen genieten?
- Als ouders kunnen kiezen tussen een gratis aanbod in de vorm van een zomerschool of een betalend aanbod op speelpleinwerking Speelberge dan lijkt de keuze zeer voor de hand liggend. Hoe zal het lokaal bestuur de selectie maken indien er meer vraag dan aanbod is? Welke afspraken zijn met de scholen gemaakt wat betreft inschrijvingsbeleid?
- We zagen onlangs ook een oproep naar kandidaten met een pedagogisch diploma (al dan niet in opleiding) om mee de schouders te zetten onder dit project, dat op de planning staat om vanaf 11 juli te starten. Werden lerarenopleidingen gecontacteerd met de vraag om dit aanbod kenbaar te maken onder studenten? Wat indien er onvoldoende schouders worden gevonden om dit te ondersteunen?

Nadia Cloetens
Gemeenteraadslid