Muziekstopuur mag in de prullenmand

Op 30 juni 2018, over deze onderwerpen: Jeugd, Verkiezingen 2018, Jeugd Cultuur & Vrije tijd, Toerisme
Muziekstopuur

In 2002, als gevolg van heel wat overlast, heeft het toenmalig stadsbestuur van Blankenberge een muziekstopuur opgelegd. De maatregel betekende meteen ook het einde van het legendarisch uitgangsleven tijdens de zomermaanden. N-VA Blankenberge-Uitkerke is van mening dat het muziekstopuur na 16 jaar stante pede richting prullenmand mag.

Zeggen dat het uitgaansleven in onze badstad anno 2018 zo goed als dood is, is een open deur intrappen. Het muziekstopuur heeft ervoor gezorgd dat er van de vele danscafés maar enkele overblijven. Jongeren die voorheen massaal naar Blankenberge kwamen in juli en augustus laten sindsdien onze eens zo bruisende badstad links liggen.

N-VA-kandidaat Kjell Schiltz: “Het muziekstopuur is echter niet de enige boeman. In 2011, in de Leopoldstraat, heeft in een nieuwbouwproject ertoe geleid dat op deze locatie alle stamcafés van de jongeren plaats hebben moeten ruimen. Niettegenstaande er in deze straat een aantal bloeiende horecazaken en toprestaurants in de plaats zijn gekomen, wat ik enkel maar kan toejuichen, is ook daar spijtig genoeg een stuk bruisend nachtleven in de kiem gesmoord. Jammer genoeg werd er niet gekeken voor een alternatief, kortom de jongeren werden wederom in de steek gelaten.”

N-VA Blankenberge-Uitkerke die Blankenberge opnieuw aantrekkelijk wil maken voor alle leeftijden, is voorstander om de voorbijgestreefde maatregel van het muziekstopuur te schrappen. Dit is perfect mogelijk als overlast gericht wordt aangepakt en als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt om werk te maken van een veilige en gezellige uitgangsbuurt.

N-VA-kandidaat Kjell Schiltz: “Het wordt stilaan tijd dat we een signaal geven aan de jeugd dat ze hier terug welkom zijn en dat er ook voor hen een plaats is in onze badstad. Het jeugdhuis was een stap in de goede richting … maar het kan beter. Er wordt momenteel nagedacht om de King Beach in zijn oude glorie te herstellen. Met enkele leuke hippe danscafeetjes beneden aan het strand zou dit de ideale locatie kunnen zijn om terug wat schwung te brengen in het uitgaansleven. Samen met de afschaffing van het muziekstopuur kunnen we hopelijk op deze manier opnieuw wat jongeren aantrekken en valt er hier in Blankenberge binnenkort terug wat leuks te beleven.”