N-VA Blankenberge-Uitkerke is tegen de verhoging vergunningsprijs strandcabines

Op 14 december 2022

Op de gemeenteraad van 13 december 2022 staat een verhoging geagendeerd van de vergunningsprijs voor strandcabines: de prijs voor een standplaats voor strandcabines zou stijgen van 150 euro naar 175 euro per jaar; voor zij die kunnen genieten van een sociaal tarief is er een stijging van 120,00 euro naar 140,00 euro.
Dit lijkt op het eerste gezicht niet veel wetende dat deze tarieven al jaren ongewijzigd zijn.

Toch zal de N-VA fractie tegen dit voorstel stemmen.

Veel inwoners van onze badstad hebben een strandcabine net omdat ze klein wonen, geen tuin of terras hebben, omdat ze er met de kinderen of kleinkinderen naar het strand gaan. Ook het hebben van een strandcabine op de vaste plaats met gekende buren is vooral een sociaal gebeuren die niet het voorwerp mag uitmaken van het vullen de stadskas. Trouwens, wat deze verhoging zou opbrengen is slechts een druppel op een hete plaat.

“We betalen nu al meer voor het parkeren van onze wagen, we gaan meer betalen als we een taxi wensen te nemen, we gaan ook meer betalen voor een identiteitskaart of rijbewijs, … en iedereen wordt geconfronteerd met het duurder worden van het dagelijkse leven. Gaat men echt mensen zover drijven dat ze keuzes gaan moeten maken en dat ze gaan overwegen om hun strandcabines weg te doen omdat het allemaal zoveel duurder wordt. Als je dus alle verhogingen samen bekijkt is dat er net ééntje teveel. Hiervoor krijgt deze meerderheid onze steun niet.” aldus gemeenteraadslid Daphné Dumery (N-VA).