N-VA Blankenberge-Uitkerke werkt verder aan betere kinderopvang

Op 6 oktober 2017

Onze stad doet vandaag al heel wat om het evenwicht tussen werk en gezin te verbeteren door zelf kinderopvang aan te bieden aan werkende ouders. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Gezinnen met kinderen van verschillende leeftijden moeten vandaag nog aankloppen bij drie verschillende diensten, met elk hun eigen openingsuren en -dagen.
Met een betere afstemming en communicatie tussen deze diensten moeten we dat kunnen vergemakkelijken.

Aanbod kinderopvang

Naast de opvang in scholen kunnen alle kinderen uit het kleuter- en lager onderwijs ook in ’t Loavertje terecht. Daar is opvang van 7u ’s morgens tot 18u30 ’s avonds, ook
tijdens de schoolvakanties. Tijdens die schoolvakanties organiseert ons stadsbestuur eveneens speelpleinwerking Speelberge: tijdens de zomermaanden heerlijk ravotten op het strand, tijdens de andere vakanties in het oud-financiëngebouw aan de Groenestraat. Het succes hiervan is duidelijk, met dit jaar gemiddeld 138 kinderen per dag in juli en 132 in augustus. Dat is voor het derde jaar op rij een stijging en zelfs een absoluut record. Het online inschrijvingssysteem is ondertussen ook voor de ouders die het al druk hebben een dankbare vereenvoudiging. Geen geloop meer. Geen facturen achteraf. Ook de allerkleinsten (0-3j) worden niet vergeten en kunnen volle of halve dagen terecht in Kinderdagverblijf ‘t Schelpje.

Nog verder verbeteren

Toch kan het nog beter. Zo moeten gezinnen met kinderen van verschillende leeftijden vandaag nog aankloppen bij onder meer deze drie verschillende diensten, met elk
hun eigen openingsuren en -dagen. Met een betere afstemming en communicatie tussen deze diensten moeten we dat kunnen verhelpen en op die manier een aansluitende keten
van opvang kunnen organiseren. En dit in samenwerking met scholen. Dat is waar wij als N-VA verder werk willen van maken in ons stadsbestuur. Flexibele en goed georganiseerde opvang, daar blijft N-VA Blankenberge-Uitkerke zich voor inzetten. Op die manier maken we de combinatie tussen werk en het gezin makkelijker.