N-VA en tweedeverblijvers delen citroenen uit

Op 21 juni 2014, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Om hun protest tegen de gigantische verhoging van de tweedeverblijftaks kracht bij te zetten, organiseerden de N-VA gemeenteraadsleden samen met een delegatie tweedeverblijvers vandaag een ludieke actie waarbij ze citroenen uitdeelden onder het motto “Pers tweedeverblijvers niet uit”.

De gigantische verhoging van de tweedeverblijftaks en de verdubbeling van het parkeerabonnement gaat over het discrimineren van mensen met een meerwaarde voor onze stad. ‘Het doel van deze belasting op tweede verblijven is dat de eigenaars van een tweede verblijf, net zoals de Blankenbergenaars, zouden bijdragen aan de dienstverlening waar ze van genieten,’ zegt gemeenteraadslid Tom De Vos. ‘Daar zijn we op zich niet op tegen. We gaan er echter niet mee akkoord dat het college tweedeverblijvers tot uitgeperste citroenen van de stad wil maken en de taks met 60% verhoogt. De meerderheid vergeet gemakshalve dat die tweedeverblijvers goed zijn voor de economie. Zij hebben hier vaak zelfs hun vaste kapper of hun favoriete restaurant en brengen dikwijls vrienden of familie mee.’ aldus het raadslid.

Een ander discriminerende maatregel is de verdubbeling van een jaarlijkse parkeerkaart voor tweede verblijvers. Een tweede verblijver wordt vanaf dit jaar genoodzaakt € 250 i.p.v. € 125 op te hoesten om enkele blokken verderop zijn wagen te mogen achterlaten. Want, in de dichterbij gelegen rode zone mag hij ook al niet parkeren, ondanks het betalen van het dubbele tarief in vergelijking met zijn in Blankenberge gedomicilieerde buurman.’ verduidelijkt De Vos.

Onze stad zou de tweedeverblijvers moeten koesteren omwille van hun bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Deze mensen zijn ook bereid belastingen te betalen. Maar niet op deze manier en met dergelijke bijdragen. De N-VA fractie stemde tegen het voorstel om de belastingen met 60% te verhogen maar de meerderheid zette door waardoor de tweedeverblijvers nu het kind van de rekening worden.’ besluit De Vos.