N-VA stelt zich vragen over de communicatie rond de eco-golf

Op 1 november 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en openbare werken
personen_daphnedumery

N-VA Blankenberge die samen met Open-VLD de coalitie vormt in Blankenberge is verontwaardigd over het artikel dat vandaag in onze krant verschenen is rond het dossier 'Strategisch projectgebied De Sol'. Eerste schepen Daphné Dumery (N-VA) begrijpt niet waarom burgemeester Patrick De Klerck (Open-VLD) daarover nu plots zo vlug communiceert.

"Het project eco-golf is opgestart vóór dat we in de coalitie kwamen", zegt eerste schepen Daphné Dumery. "Als N-VA Blankenberge hebben we rond dit dossier destijds een duidelijk standpunt ingenomen, namelijk open ruimte behouden door een eco-golf maar niet met uitbreiding van het woongebied."

"Op dit ogenblik worden we geconfronteerd met een project waarvan het studiebureau stelt dat de golf niet rendabel zal zijn zonder woonuitbreiding. Onze partij heeft daar problemen mee. Wij zijn nog steeds van mening dat er voldoende uitdagingen zijn in de binnenstad. Prioritair moet er eerst gezorgd worden dat er woongelegenheid wordt gecreëerd in het centrum in plaats van in de rand te gaan uitbreiden. Voor alle duidelijkheid, de eco-golf op zich, daar hebben geen probleem mee. We vinden het wel een beetje pervers dat men stelt dat de golf er niet kan komen zonder vastgoedproject. We moeten de afweging durven maken of het dat wel waard is. Het doel op zich moet zijn, realisatie 'eco-golf' en niet het 'vastgoedproject'."

Het dossier rond het 'Strategisch projectgebied De Sol' bevindt zich momenteel in een fase dat er een samenwerkingsakkoord moet worden afgesloten. Het PRUB, Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan, zal hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar op tafel worden gelegd in de Provincieraad.

"Onze partij is zich nu eerst aan het informeren over hoeveel woongelegenheden het precies gaat en hoe hoog men wil gaan bouwen. Pas daarna zal de N-VA een definitief standpunt innemen. De burgemeester was hier trouwens van op de hoogte. We begrijpen niet waarom hij nu plots zo vlug daarover communiceert", zegt N-VA-schepen Daphné Dumery.