N-VA: “Subsidie voor gevelrenovatie moet worden uitgebreid”

Op 16 januari 2014, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Gemeenteraad

Deze week keurde de Blankenbergse gemeenteraad een subsidiereglement goed dat voorziet in een tegemoetkoming voor handelaars uit het kernwinkelgebied die hun gevel renoveren. Oppositiepartij N-VA vindt dit een goede zaak maar vindt dat het reglement moet worden uitgebreid.

"Het volstaat niet enkel het kerngebied aan te pakken als we het uitzicht van onze stad willen verbeteren. Wie met de wagen in Blankenberge komt shoppen parkeert immers buiten het kerngebied.” zegt gemeenteraadslid Linda Vierstraete.  Het raadslid diende dan ook een amendement in om het toepassingsgebied uit te breiden tot de volledige stad Blankenberge.

“Blankenberge moet opnieuw een aantrekkelijke winkelstad worden. Wat baat een mooi handelscentrum als het eerste wat de bezoeker ziet een grauwe buurt is?” vraagt Vierstraete zich af. Tot teleurstelling van de N-VA-fractie werd het amendement weggestemd door de meerderheidspartijen.

De N-VA fractie verzocht het college ook te onderzoeken of de subsidiemaatregel budgettair uitgebreid kan worden. “Tussen de handelspanden staan ook woonhuizen. Als je een ganse buurt wil aanpakken kan je je niet beperken tot handelszaken alleen. Mocht het haalbaar zijn deze subsidie uit te breiden zodat ook de particulieren er aanspraak kunnen op maken kan dat de aantrekkelijkheid van de stad enkel ten goede komen.” aldus Vierstraete.