N-VA vraagt (en krijgt) buurtinformatienetwerk voor zelfstandigen

Op 13 juni 2014, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Leefmilieu

Op vraag van politieraadslid Tom De Vos (N-VA) organiseerde het college van burgemeester en schepenen op 12 juni een infosessie omtrent de oprichting van een buurtinformatienetwerk voor zelfstandigen (BIN-Z). Dat er nood is aan een BIN-Z bleek uit de belangstelling onder de Blankenbergse en Uitkerkse handelaren.

Een buurtinformatienetwerk is een samenwerkingsverband tussen burgers en de lokale politie. De actoren van het project zijn de burgers (meewerken), een coördinator (algemene leiding) en de lokale politie (overleggen). Tom De Vos: ‘De laatste maanden kregen we steeds meer vraag hoe we de criminaliteit in onze stad konden beperken. Er kwamen vragen over het signaleren van diefstal, valsemunterij, wanbetalers... kortom feiten en onfatsoenlijke mensen waar alle andere collega's vroeg of laat ook mee te maken kunnen krijgen. Om vat te krijgen op deze zaken stelde ik in de politieraad van maart de vraag of een oprichting van een BIN-Z niet mogelijk kon zijn. Het college antwoorde daar positief op met als resultaat dat de eerste stappen tot een oprichting van dit project gezet zijn.

Momenteel is men op zoek naar twee coördinatoren-handelaars om hun schouders onder dit project te zetten. Deze functie houdt voornamelijk in dat de database met alle aangesloten handelaars  onderhouden wordt en ge-updated, alsook dat BIN-Z berichten doorgemaild worden naar de collega's.