N-VA wil Blankenberge ‘Pleegzorggemeente’ maken

Op 2 augustus 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Lokaal sociaal beleid - OCMW, Verkiezingen 2018, Zorg & Welzijn
Pleegzorggemeente

Elke Vlaamse gemeente kan zich kandidaat stellen als Pleegzorggemeente waarmee ze zich engageren om kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen in hun buurt een thuis te bieden. N-VA Blankenberge-Uitkerke wil het label binnenhalen voor onze stad.

Momenteel zijn er in Blankenberge reeds 24 pleeggezinnen. De realiteit leert ons echter dat er, in West-Vlaanderen alleen al, 167 kwetsbare jongeren wachten op een warme thuis. OCMW-raadslid Nadia Cloetens is van mening dat ook onze stad haar verantwoordelijkheid moet opnemen.

“Door erkende pleegzorggemeente te worden kunnen we op verschillende manieren pleegzorg ondersteunen. We kunnen acties ondernemen die pleegzorg helpen in het vinden van nieuwe pleeggezinnen en zo tegelijk het maatschappelijk draagvlak vergroten. Op die manier helpen we ook de pleegzorg uit de taboesfeer te halen.”

N-VA Blankenberge-Uitkerke wil samen met Pleegzorg West-Vlaanderen een duurzame samenwerking op poten zetten en bekijken welke de mogelijkheden zijn om het engagement van de pleeggezinnen te ondersteunen.

“Het is belangrijk dat we dergelijke initiatieven een duwtje in de rug geven. Als gemeenschapspartij willen we niemand uitsluiten. Wie hulp nodig heeft moet deze ook kunnen krijgen. Dit is trouwens één van de aandachtspunten in ons verkiezingsprogramma. Door Blankenberge zich te laten profileren als Pleegzorggemeente menen we alvast een sterk signaal te geven dat N-VA ijvert voor een stad waar iedereen zich goed kan voelen”, besluit Nadia Cloetens.