Nieuw betaalbaar zwembad op maat van onze badstad

Op 20 december 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws
Zwembad

De eerste gesprekken rond het nieuw te bouwen zwembad in Blankenberge dateren reeds van 2005. Het zwembaddossier werd op de lange baan geschoven, maar dankzij aandringen van N-VA in het voorjaar van 2017 opnieuw op gang getrokken. Er werd een ontwerper aangesteld die aan de slag kon met een budget geraamd op 10 miljoen euro. In november jongstleden werd door coalitiepartner Open VLD ‘out of the blue’ een project naar voor geschoven van 13 miljoen euro!

Het spreekt voor zich dat we op zijn zachts gezegd helemaal niet opgetogen waren met het standpunt dat het zwembad zo maar eventjes 3 miljoen euro meer zou gaan kosten, temeer omdat we dit nota bene via de media moesten vernemen.

Als coalitiepartner van het huidig stadsbestuur zien we er immers op toe dat alles in het werk wordt gesteld om de schuldenlast af te bouwen. De nu reeds opgebouwde kasreserves aanspreken + bijkomende leningen afsluiten voor het zwembadproject was voor ons dan ook een brug te ver. Een zwembad van 13 miljoen is immers niet wat onze badstad nodig heeft.

Onze reactie kon op heel wat bijval rekenen bij de bevolking. Ook de oppositiepartijen schaarden zich achter ons standpunt waardoor Open VLD  onder druk kwam te staan. Uiteindelijk heeft het gezond verstand gezegevierd en kwam er een compromis uit de bus dat de beoogde kostprijs van 10 miljoen euro opnieuw zal benaderen.

Voor alle duidelijkheid, het huidig voorstel bevat een bad van 25 x 21 meter met acht banen waarin er, afgetoetst aan de huidige normen, waterpolo kan worden gespeeld.  Een instructiebad van 14 x 11,5 meter zonder beweegbare bodem en daarnaast ook een peuterbad. Het idee van een wellness is afgevoerd. Een glijbaan en een bubbelbad zitten wel in het dossier. Om ons als stad te kunnen onderscheiden van andere zwembaden in de omgeving werd de knoop doorgehakt om de exclusiviteit van het zeewater te behouden. Er zal ook een gevechtssportzaal worden gerealiseerd.

Na alle commotie  van de voorbije weken kunnen we vandaag gerust stellen dat Blankenberge dankzij de N-VA binnen afzienbare tijd een nieuw en mooi functioneel zwembad zal krijgen op maat van onze badstad.