Nieuw zwembad zonder financieel kopje onder te gaan

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Beleid & financiën, Verkiezingen 2018, Sportinfrastructuur, Zwembad
Nieuw zwembad zonder financieel kopje onder te gaan

Deze week heeft het schepencollege groen licht gegeven voor het nieuw Noordzeebad. Het project dat voorligt is in overeenstemming met wat we reeds in december 2017 voor pleitten, een functioneel zwembad, budgettair op maat van onze badstad.

Eerste schepen Daphné Dumery: “Na een aantal bijsturingen, waarbij rekening werd gehouden met de noden van de sportclubs, zal het nieuw zwembad 10,5 miljoen euro kosten. Een pak minder dan de 13 miljoen waarvan eerder sprake was. Als N-VA zijn we tevreden dat we in dit belangrijk dossier de vinger op de knip konden houden.”

In het ontwerp dat nu op tafel ligt, krijgt het groot bad een afmeting van 25 x 21,2 meter. Deze oppervlakte biedt ruimte voor acht banen. Het voldoet aan alle normen om officiële zwem- en polowedstrijden te kunnen spelen. Daarnaast komt er een instructiebad van 14 x 11,5 meter, met een hefplatform voor mindervaliden. Beide baden krijgen een beweegbare bodem. Voor de allerkleinsten is er een peuterbad voorzien. In het nieuw te bouwen Noordzeebad zal enkel gebruik worden gemaakt van zeewater in het groot bad.

De zaal voor gevechtssporten komt op het gelijkvloers. De cafétaria, voorzien van grote glazen wanden, komt op de eerste verdieping. Vandaaruit zal er zicht zijn op zowel het zwembad als op de zaal voor gevechtsporten, ideaal om wedstrijden te volgen.

Het zwembadgebouw wordt zodanig ingepland opdat ze mooi zou aansluiten bij de reeds bestaande Sportdoze en op termijn op de nieuwe sporthal die ruimte moet bieden voor de basket.

“Zoals het project er nu voorstaat krijgen we het soort zwembad met alle opties die we vorig jaar reeds hadden besproken en bovendien binnen het vooropgesteld budget. Laat ons hopen dat er nu geen kostbare tijd meer verloren gaat, zodat we de komende jaren kunnen blijven zwemmen in Blankenberge”, zegt eerste schepen Daphné Dumery tot besluit.