OCMW Blankenberge start met ontwikkeling van een programma van eisen voor een nieuw centrum ouderenzorg

Op 29 mei 2018, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW, Verkiezingen 2018
Woonzorgcentrum

Sinds enkele jaren zijn aan de hand van enkele studies de rand voorwaarden voor het realiseren van een nieuw woonzorgcentrum (WZC) in Blankenberge onderzocht. Vandaag heeft de OCMW raad op voordracht van de Open VLD-N-VA meerderheid een opdracht uitgeschreven om tot een concreet programma van eisen te komen.

Fractieleider voor N-VA, Nadia Cloetens: “De concretisering van een nieuwe site waarin het woonzorgcentrum, het dienstencentrum en een dagverzorgingscentrum zijn opgenomen en waarbij de integratie van een ruimte voor kinderopvang of activiteiten van andere diensten van het lokaal bestuur zal worden onderzocht zal de komende maanden samen met de Raad en de diensten van het OCMW worden uitgewerkt.”

De opdrachtnemer zal aan de hand van deze werkwijze tot gefundeerde keuzes komen en een eenduidige definitie van het project en van de randvoorwaarden m.b.t. de exploitatie moeten uitwerken. Het programma van eisen (PVE) bewaakt uiteraard ook alle normeringen binnen de zorgsector, de functionaliteit van de vervangingsnieuwbouw en de verwachtingen inzake duurzaam bouwen. Het PVE moet een later aan te stellen architect toelaten een (voor)ontwerp te ontwikkelen dat maximaal rekening houdt met de visie en de wensen van de opdrachtgever.

OCMW voorzitter Björn Prasse: “Dit moet het ook in de komende decennia mogelijk maken de beste zorg en omkadering op maat van onze inwoners te ontwikkelen. We streven naar de ontwikkeling van een programma van eisen voor het nieuw centrum ouderenzorg met de mogelijkheid tot integratie van een polyvalente ruimte voor activiteiten van andere diensten van het lokaal bestuur alsook de mogelijkheid voor de integratie van een kinderdagverblijf voor de personeelsleden of voor gebruik door externe organisaties. Door meerdere functies te integreren willen we win-win situaties creëren.”

De polyvalente zaal wil men bijvoorbeeld opnemen om het nieuwe centrum ouderenzorg maximaal te laten integreren in de omgeving. Dit strookt met de visie op een open WZC waarbij de bewoners maximaal in contact blijven met de omgeving en de gemeenschap. Het past ook in de visie van het bestuur met betrekking tot de integratie van dienstverlening en efficiënt ruimtegebruik.