Parkeerbeleid Blankenberge creëert ongelijkheid

Op 20 december 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Het nieuwe parkeerbeleid dat de Blankenbergse gemeenteraad dinsdag goedkeurde mist een globale visie en creëert ongelijkheid. Dat zegt gemeenteraadslid Tom De Vos (N-VA).

Dit nieuwe parkeerreglement deelt Blankenberge in in drie zones. Een blauwe zone voor bewoners, een rode zone in het handelscentrum en een oranje zone buiten het centrum. Elke Blankenbergenaar kan voor € 125 een jaarabonnement kopen dat recht geeft op onbeperkt parkeren in de rode en oranje zones. Wie buiten Blankenberge woont betaalt € 250 en mag slechts onbeperkt parkeren in de oranje zone. Wie meer betaalt krijgt daar dus minder voor terug.’ zegt De Vos

Dat dit nieuwe beleid ongelijkheden creëert staat voor de N-VA’er buiten kijf. Tom De Vos: ‘Als je weet dat niet minder dan 40% van de ondernemers in Blankenberge niet op ons grondgebied wonen dan moet je vaststellen dat de ene handelaar € 125 moet betalen en wel voor zijn zaak mag parkeren, terwijl zijn buurman, die dubbel zo veel betaalt, dat niet mag.

Een ander voorbeeld is dat van een tweede verblijver, die zijn belastingen in Blankenberge dit jaar al substantieel zag stijgen, die geen bewonerskaart mag aanvragen om voor zijn deur te parkeren in de blauwe zone en genoodzaakt wordt € 250 op te hoesten om enkele blokken verderop, in de oranje zone, zijn wagen te mogen achterlaten. Want, in de dichterbij gelegen rode zone mag hij ook al niet parkeren, ondanks het betalen van het dubbele tarief in vergelijking met zijn in Blankenberge gedomicilieerde buurman.’ verduidelijkt De Vos.

Als je ziet dat zowel die vier op tien handelaars die buiten onze stad wonen als zij die hier een tweede verblijf hebben, en hier op termijn naar alle waarschijnlijkheid komen wonen, heel wat inkomsten genereren voor de stad kan men zich toch de vraag stellen waarom zij door het bestuur als tweederangsburgers worden behandeld. Dit gaat niet over een Blankenbergenaar die het recht eist voor zijn deur te mogen parkeren, dit gaat over het discrimineren van mensen met een meerwaarde voor onze stad. Het had het bestuur dan ook gesierd niet louter naar de mogelijke inkomsten te kijken maar een degelijke visie op het parkeerbeleid in al zijn facetten te ontwikkelen.’ besluit De Vos.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is