Praktijk ‘mystery guest’ in personeelsbeleid

Namens de N-VA fractie in de gemeenteraad van Blankenberge
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 12 mei 2022
Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 17 mei 2022 . Praktijk ‘mystery guest’ in personeelsbeleid.

Toelichting:

De CD&V-fractie heeft op de vorige gemeenteraad tekst en uitleg gevraagd over wat zij vernomen hadden over een incident op het recyclagepark tussen een personeelslid en de éérste schepen op vrijdag 18 maart 2022. Omdat de eerste schepen zijn kat heeft gestuurd naar de gemeenteraad, nam de burgemeester het woord in zijn plaats. Hij was zelf niet aanwezig bij het incident, maar wist toch een verklaring af te leggen. Op een lachwekkende manier reageerde hij over de uitspraak “het is een gerucht”. Deze opmerking is ongepast, want hij weet en heeft ook bevestigd dat het incident een feit is.

Kort samengevat meldde de burgemeester dat het incident werd uitgelokt door de eerste schepen, omdat er klachten zouden zijn over personen die geweigerd werden met hun afval. Ook zouden er klachten zijn van personen die zonder geldige badge of ID-kaart het recyclagepark kunnen betreden. De eerste schepen kwam samen met de betrokken persoon het bedrijfsafval aanmelden. Het reglement werd correct toegepast en het bedrijfsafval werd geweigerd door het personeelslid. Dat de éérste schepen misbruik zou gemaakt hebben van zijn mandaat en het personeelslid onder druk hebben gezet, werd door de burgemeester ontkend. Opmerkelijk in de verantwoording van de burgemeester was dat de actie van de eerste schepen kaderde in een controle van het personeelslid in de methodiek van een “mystery call”. In dit geval ging het dus klaarblijkelijk om een “mystery guest”.

De oppositie heeft ter zitting dan ook de verklaringen van de burgemeester afgedaan als niet geloofwaardig.

Deze manier van omgaan met personeel vindt N-VA Blankenberge onaanvaardbaar!

Ook is dit handelen in strijd met de deontologische code goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 januari 2019, onder andere:

“Artikel C2
Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de personeelsleden, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.”

En nog straffer, in strijd met eigen ‘Code of Conduct’ die deze meerderheid heeft opgesteld, waarin letterlijk staat:
“(…) Een goede relatie met het personeel is daarom voor de continuïteit en groei van de stad even belangrijk als de relatie met de inwoners, bezoekers en andere partners. Wederzijds vertrouwen moet de basis zijn. Een professioneel onderbouwde personeelspolitiek leidt immers tot performant bestuur. Daartoe zorgt het lokaal bestuur voor de nodige aandacht en de motivatie van de medewerkers en een positieve alsook een constructieve betrokkenheid van de medewerkers. (…)”

Dat het stadsbestuur verkiest om haar personeel te betrappen met de techniek van de ‘mystery call’ is voor onze fractie meer dan een brug te ver! Een anoniem bezoek en uitlokking van een incident is niet de manier om controle uit te voeren op de werking van het containerpark.

Daarom de vraag naar het bezorgen van alle documenten en verslagen die werden opgemaakt naar aanleiding van dit incident:
1. Rapportering van het onderzoek door de Vlaamse gemeenschap over de werking van het recyclagepark, waar sprake van was tijdens de gemeenteraad. Een rapport die nota bene destijds spontaan had moeten voorgelegd zijn in de gemeenteraad;
2. Rapportering van de klachten van de personen die werden geweigerd;
3. Rapportering over de voorbereiding van dit bezoek. Wie, wat, wanneer, etc.;
4. Rapportering over het overleg met de vakbonden en hun akkoord;
5. Rapportering van de melding van het incident;
6. Rapportering van de gesprekken die er waren over het incident met de verschillende personen. De burgemeester meldde onder andere een gesprek in bijzijn van de algemene directeur;
7. Rapportering over de sancties;
8. Rapportering over het welzijn van het personeelslid. Ik heb vernomen dat het personeelslid erg onder de indruk was en door de huisarts op ziekte werd gezet;
9. Rapportering van ander personeel als getuigen, eventueel camerabeelden;
10. Rapportering over de afloop van dit incident en de genomen maatregelen.
Als blijkt dat er bij dit incident deontologische regels of andere overschreden zijn dan verzoeken wij de algemeen directeur om de procedures bij schendingen voorzien in onder andere de deontologische code toe te passen.

Voorstel van beslissing:
1. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om advies in te winnen bij het vakbondsoverleg (BOC) in verband met het beleid van het college om personeel te controleren via de techniek van ‘mystery guest’, en daarna hierover te rapporteren aan de gemeenteraad;
2. De gemeenteraad geeft opdracht aan de algemeen directeur om het incident op het recyclagepark op 18 maart 2022 af te toetsen aan de bepalingen van de deontologische code en passend te reageren.

Kurt DECLEER (N-VA)
Gemeenteraadslid