U bent hier
Quo Vadis
Gemeentefinancïen "Quo vadis".
Een historiek
In 1860 werd onder toenmalig minister van financïen Frère Orban het Gemeentekrediet opgericht met als doel het financieren van de investeringen van de lokale besturen. De gemeenten zijn aandeelhouders en nemen aandelen in ter waarde van 5% van de ontleende bedragen Het aandeelhouderschap is dus volledig functie van de ontleningactiviteit en heeft geen enkele link met het aantal inwoners. Wegens steeds verder groei wordt het Gemeentekrediet opgedoekt en gaat op in de Dexia Groep via de nieuw opgerichte Gemeentelijke Holding (GH) en het gemeentelijk aandeelhoudersschap wordt overgedragen naar deze holding. Op dit ogenblik bedraagt de deelneming van GH in de Dexia groep ongeveer 14%. De beursgang en de daarop volgende sterke stijging van het Dexia aandeel maakten het mogelijk hogere dividenden uit te keren die een zeer belangrijke bron van liquide middelen vormen voor de lokale besturen temeer ook omdat 80% van hun financïele middelen in Dexia zijn geïnvesteerd.
De financiële crisis in 2008 dwingt Dexia er echter toe participaties met verlies te verkopen (FSA) en bovendien zorgt een verkeerde allocatie van de beleggingsportefeuille (griekse staatsobligaties) voor verdere afkalving. Dexia ziet zich snel genoodzaakt staatssteun te vragen. Deze kwam er samen met een kapitaalsverhoging van 6.4 miljard euro waarvan de GH ongeveer een 500 miljoen ten zijne laste neemt en dit tegen volgende condities:
1. Aandelensplitsing 1 oud aandeel geeft 57 nieuwe aandelen
2.Een kapitaalsverhoging in cash via uitgifte preferente A-aandelen.
3.Creatie preferente B-aandelen door inbreng Dexiacertificaten.
Wat betekent dit voor Blankenberge
De belangrijke ontleningsactiviteiten van onze badstad in het begin van vorige eeuw verklaren het grote pakket aandelen in portefeuille. In aanvang beschikt Blankenberge over 2.130 gewone aandelen en 191.700 certficaten. Deze laatste werden in de periode 2004-2005 verkocht aan een koers van tussen 13 à 14 euro.
De condities van de kapitaalverhoging betekenen voor onze stad:
1. De 2130 worden omgezet naar 121.410 aandelen
2. Er wordt een investering gedaan van 1,5 miljoen euro in preferente A-aandelen
3. Daar Blankenberge geen certificaten meer in portefeuille heeft kan ze ook geen preferente B-aandelen verwerven.
Het is eveneens van belang te weten dat bij winstverdeling eerst de A dan de B en tenslotte de gewone aandelen worden uitgekeerd.
En daar wringt nu net het schoentje. Daar waar Dexia een dividend beloofde van 13% werd gelet op de desastreuze evolutie van het aandeel in 2009 geen dividend uitgekeerd en zal er voor 2010 allicht tegen einde van het jaar een heelwat lager dividend worden uitgekeerd en dit terwijl Blankenberge in 2008 nog om en bij de 650.000 euro kreeg uitgekeerd.
Conclusie
1. De verkoop van de certficaten lijkt mij een verstandige beslissing te zijn geweest zoniet zou de situatie allicht nog ernstiger zijn.
2. Blankenberge behoort tot de top-10 van grootste aandeelhouders binnen de vlaamse steden en gemeenten en is meer kwetsbaar.
3. Los van het feit of door een grondige sanering Dexia zich herstelt lijkt het mij onverantwoord publieke gelden afhankelijk te maken van de evolutie van een aandeel.
4. Een structurele oplossing lijkt mij de oprichting van een soort gewestelijke investeringsmaatschappij waarbij de activa op zijn minst beter gespreid zijn dan nu het geval is.
Johan Busschop
(Bron cijfermateriaal: Vereniging voor steden en gemeenten De Standaard dd. 21/05/2011
Persbericht Blankenberge -online dd.12/09/2009