Raadsbesluit alarmknop voor slachtoffers van stalking en partnergeweld

Op 26 april 2022
Namens de N-VA fractie in de politieraad van Blankenberge-Zuienkerke

Aan de Voorzitter van de Politieraad,
Aan de secretaris van de Politieraad,

Indiening aanvullend agendapunt op de politieraad dd. 26 april 2022. Een alarmknop voor slachtoffers van stalking en partnergeweld.

Toelichting:
Ook in onze politiezone zijn het aantal meldingen van geweldsdelicten in relationele sfeer aanzienlijk. Toch blijft het bijzonder moeilijk om een degelijk beeld van dergelijke geweldsdelicten te brengen, in het bijzonder wanneer deze zich afspelen in de familiale context. Signalen uit het werkveld geven aan dat er rekening dient gehouden te worden met een groeiend dark number. De grootste bezorgdheid van slachtoffers van partnergeweld is onder andere een verder leven in veiligheid. Om hieraan te beantwoorden is er nood aan een geïntegreerd systeem van preventie, snelle interventie van politie en adequate hulpverlening. De snelle interventie van politie kan gerealiseerd worden aan de hand van een technopreventief hulpmiddel als het stalkingalarm waarbij een rechtstreekse lijn wordt gemaakt naar het noodnummer. Er
bestaan verschillende systemen maar sommige maken ook een verbinding onafhankelijk van de plaats waar het slachtoffer zich bevindt (app-toepassing). Verschillende politiezones hebben hiermee reeds positieve ervaringen zoals de politiezone Gent en Oudenaarde.

Voorstel van beslissing:
De politieraad geeft de opdracht aan het zonecollege de nodige stappen te zetten om een alarmknop ter beschikking te stellen van slachtoffers van stalking en partnergeweld.

Daphné DUMERY
Politieraadslid