Raadsbesluit Geboortedreef

Namens de N-VA fractie in de gemeenteraad van Blankenberge
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 8 december 2021

Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 14 december 2021. Geboortedreef.

Toelichting:
Naar aanleiding van de Dag van de Natuur werd ook dit jaar traditioneel een geboortedreef aangeplant. Een mooie traditie die op elk vlak een positieve en hoopvolle boodschap weerspiegelt, dit in samenwerking met de Gezinsbond.
Voor de kindjes geboren in 2020 en waarvan de ouders in Blankenberge wonen, is de geboortedreef ook dit jaar aangeplant. Deze keer was het E. Moysonpad aan de beurt. De sociale media van de meerderheidsfracties en betrokken mandatarissen draaiden op volle toeren om dit in de kijker te zetten.
Helaas bleek er geen aandacht te zijn voor de kindjes geboren in 2019. Voor deze ouders was de aanplanting van de geboortedreef voorzien voor november 2020. Wegens de toenmalige COVID beperkingen kon deze aanplanting niet doorgaan zoals voorzien. De vraag stelt zich echter waarom de ouders van de boorlingen uit 2019 niet werden meegenomen in de editie 2021.
Na navraag bij de diensten werd aangegeven dat bij een volgende aanplanting, de ouders van kinderen geboren in 2019, de gelegenheid te geven om alsnog een boompje te planten. Dit echter onder voorwaarde dat er voldoende bomen kunnen aangeplant worden. Dit laatste lijkt mij geen probleem te zijn gezien de ambitie die werd uitgesproken bij ondertekening van het Klimaatpact om per inwoner van Blankenberge één boom aan te planten tegen 2030.
Vanuit onze fractie zijn we van mening dat het steeds de bedoeling zijn geen enkele ouder in de kou laten staan. Iedereen die dat wil moet de kans krijgen om deel uit te maken van de aanplanting van een geboortedreef. Nu blijkt dat de ouders klaarblijkelijk vergeten zijn door dit bestuur, kan het niet volstaan om die twee jaar na datum aan de groep toe te voegen. Een nieuw moment in het voorjaar van 2022, geeft ons inziens het nodige respect aan de vergeten ouders.
Daarom volgend voorstel van raadsbesluit:
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de nodige inspanningen te leveren zodoende de ouders van boorlingen uit 2019 in 2022 zeker een plaats te kunnen geven voor het planten van een geboorteboom.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen de ouders die geen kans hebben gekregen in 2020 deel uit te maken van de aanleg van de geboortedreef, via brief op de hoogte te brengen van de beslissingen, zodoende zij zich niet vergeten voelen.
Aan de Algemeen Directeur,
dd. 8 december 2021