Stijgende energiefactuur

Op 8 oktober 2021

Aanvraag conform artikel 3 van het huishoudelijk reglement Gemeenteraad. Indiening aanvullend agendapunt op de gemeenteraad dd. 12 oktober 2021. Stijgende energiefactuur.

Toelichting:

Dat de prijzen voor energie sinds september in sterk stijgende lijn zijn hoeft geen inleiding meer. De media staat er bol van, alsook van de terechte bezorgdheid voor gezinnen die het nu al moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. De buitenproportionele stijging zal echter evengoed de brede middenstand treffen en er voor zorgen dat de armoede in onze stad nog zal toenemen.

Meer dan 30% van onze inwoners vallen in de classificatie van kansarm en 10% van onze inwoners kunnen effectief niet alle rekeningen betalen die maandelijks binnen komen. Ik baseer mij dan nog op verouderde cijfers uit 2017 van Statistiek Vlaanderen. 4 jaar en een Coronacrisis later liggen deze percentages ongetwijfeld alweer een stuk hoger. We weten immers dat de impact van de Coronacrisis het hardst voelbaar was bij mensen in armoede. Na deze opdoffer wordt men daar nog eens bovenop geconfronteerd met uit de pan swingende energieprijzen. Menselijke drama’s kondigen zich meer dan ooit aan.

Over de oorzaken van deze stijging en de daadkracht van de regering om de impact er van te counteren kunnen we een ganse avond debatteren maar de gemeenteraad is daar het forum niet voor. Dat pleit het stadsbestuur echter niet vrij van initiatief om de eigen bevolking te ondersteunen.

Het sociaal huis heeft een aanbod om de meest behoevenden in onze samenleving te ondersteunen. In kader van de stijgende energieprijzen zijn er twee elementen in het aanbod die daarin een echt verschil kunnen maken nl. de gratis energiescan en de tussenkomst van het OCMW in de energiefactuur.

De gratis energiescans

De gratis energiescans zijn voorbehouden voor enkele prioritaire doelgroepen zoals een 'beschermde afnemer' (iemand die recht heeft op de sociale maximumprijzen voor gas en elektriciteit), een afnemer met een actieve budgetmeter voor elektriciteit of aardgas etc. In die lijst krijgen we ook te lezen dat deze gratis scan ook van toepassing is voor een huurder die maximaal 462,74 euro of (in bepaalde steden en gemeenten) maximaal 512,74 euro per maand betaalt. Het lijkt nogal logisch dat een bezoeker van de website vooral wil weten wat nu de richtlijnbvoor Blankenberge is. In kader van heldere communicatie, wat een belangrijk speerpunt moet zijn in kader van armoedebestrijding, zou dit beter afgestemd worden op de lokale situatie. Daarom alvast de concrete vraag: wat is het criterium voor de inwoners van Blankenberge

Daarenboven lijkt het mij wenselijk om te onderzoeken hoe we een ruimere doelgroep kunnen bereiken dan momenteel het geval is. Zo zou er bijvoorbeeld kunnen gekozen worden die grens van maximale maandhuur voor een periode van 6 maanden op te trekken naar 600 euro. Als de grens ligt op 462,74 euro dan is het deze tijden zeer pijnlijk wanneer je een maandhuur van 470 euro moet ophoesten, voor een woning dat naar alle vermoeden niet de meest energiezuinige zal zijn, en mede daardoor ook nog eens uit de boot valt voor de ondersteuning van de stad.

Ik kan mij voorstellen dat deze bedragen gebaseerd zijn op Vlaamse of federale richtlijnen, maar dat laat niet weg dat het bestuur deze grens tijdelijk kan optrekken om haar kansarme bevolking daarmee een duurzaam perspectief kan bieden op een lagere energiefactuur. Dat dit niet permanent kan verhoogd worden begrijp ik vanuit begrotingsperspectief. Daarom het voorstel om dit tijdelijk te doen, nu mensen zich zeer sterk bewust zijn van de nood aan beter geïsoleerde woningen en de impact daarvan op de energiefactuur.

De tussenkomst in de energiefactuur

De stijging van de factuur zal onvermijdelijk ook zorgen voor de stijging van aantal aanmeldingen van mensen die de energiefactuur niet kunnen betalen. Daarom ook de concrete vraag op welke manier geanticipeerd wordt op deze mogelijke verhoogde vraag.

Een verhoging is te verwachten maar dat betekent niet dat iedereen die er aanspraak op kan maken er ook effectief werk van zal maken. Daarom lijkt het onze fractie zeer waardevol om het ondersteuningsaanbod, met de 2 bovenstaande opties voorop, proactief extra in de kijker te zetten. Een extra push op sociale media, een nieuwsbrief naar de inwoners, etc. kan het verschil maken voor een gezin in moeilijkheden om de juiste informatie te verwerven en stappen naar hulp te zetten. Daar het minirechtenonderzoek op heden een lege doos blijkt te zijn is elke manier van toenadering naar de zorgvrager meegenomen.

Daarom volgend voorstel van raadsbesluit:

Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om pistes te onderzoeken naar al dan niet permanente bijsturingen in de criteria i.f.v. een gratis energiescan, zodoende een ruimere doelgroep in aanmerking komt.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om het ondersteungingsaanbod vanuit het sociaal huis, met de energiegerelateerde ingrepen voorop, proactief en nadrukkelijk onder de aandacht van de burger te brengen.

Dennis Monte Gemeenteraadslid N-VA