Uitbreiding treinaanbod: rechtstreekse verbinding tussen Blankenberge en Kortrijk

Op 17 december 2020

Maandag 14 december zijn de eerste extra treinen vanuit Blankenberge richting Kortrijk vertrokken. Het gaat om een P-trein die om 7.21 uur vertrekt en om 8.22 uur aankomt in Kortrijk. ’s Avonds gaat het over een extra trein met vertrek in Blankenberge om 16.20 uur, de aankomst in Kortrijk is voorzien om 17.23 uur. De extra treinen zijn een verbetering voor het woon-werkverkeer van en naar onze stad, maar het bestuur hoopt om het aanbod nog meer uit te breiden in de toekomst.

Met de extra treinen naar Kortrijk is er een eerste stap  gezet en we zijn blij dat de NMBS investeert in Blankenberge. We zijn ervan overtuigd dat dit ook voor hen een goeie keuze is. Vorige versterkingen hebben immers aangetoond dat het groeicijfer voor Blankenberge hoger is dan het gemiddelde groeicijfer. De NMBS heeft zich voorgenomen om na de werken tussen Gent en Brugge het aanbod rond Brugge te herzien en we hopen dan op meer.

Een ander positief punt is dat de NMBS in de periode 2021-2023 zal investeren in het volledig integraal toegankelijk maken van ons station. De vier criteria voor integrale toegankelijkheid zijn: de perrons zijn hoge perrons (75 cm), de perrons zijn toegankelijk via liften of hellingen, de perrons en hun toegangen zijn uitgerust met waarschuwingsnoppen voor slechtzienden en er is minstens 1 toegankelijk ticketautomaat.