Veiligheid schoolgaande kinderen blijft gegarandeerd

Op 28 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid, 2. Onderwijs, Scholen
Schooltoezicht

Er komt een nieuwe invulling voor toezicht aan de scholen. Het stadsbestuur en politie in samenwerking met het nieuwe 'Wijk-Werken' nemen de taak van de verkeersregeling op zich voor wat betreft de Gewestwegen. Scholen die niet aan een Gewestweg liggen zullen aan de schoolpoort voortaan zelf voor een gemachtigd opzichter zorgen.

Tot op heden in onze badstad kon elke school rekenen op ondersteuning bij de oversteekplaatsen. Hiervoor zette het stadsbestuur zowel gemeenschapswachten als PWA’ers in. Ze werden daarbij ondersteund door de lokale politie.

Eerste schepen Daphné Dumery, bevoegd voor o.a. onderwijs verduidelijkt: “Met ingang van 1 januari 2018 is ‘PWA’ omgeschakeld naar ‘Wijk-Werken’. Het nieuw statuut houdt in dat een wijkwerker maximum gedurende 12 maanden aan de slag kan. Voor PWA’ers in de overgangsmaatregel geldt de beperking niet. Op dit moment beschikken we in Blankenberge binnen de dienst Wijk-Werken slechts over 5 deeltijdse krachten. Als je weet dat er dagelijks 7 plaatsen dienen ingenomen te worden aan de schoolpoorten, dan vormt dit uiteraard een probleem. Het tekort aan wijkwerkers wordt voor het ogenblik opgevangen door de mensen van de Preventie, wat uiteraard voor extra druk zorgt binnen deze dienst. Noodgedwongen dienden we keuzes te maken.”

Wat houdt de nieuwe regeling in?

“Het stadsbestuur, de lokale politie en wijkwerken zal de verkeersregeling op zich nemen voor wat betreft de Gewestwegen. Concreet betekent dit aan de kruispunten Vredelaan/Delangheplein, Zuidlaan/Ontmijnersstraat, Koning Albert I-Laan/Ooststraat en de oversteekplaats aan de school in de Zuidlaan. Scholen die niet aan een Gewestweg liggen zullen voortaan aan hun schoolpoort zelf voor een gemachtigd opzichter zorgen. In geval van afwezigheid van wijkwerkers zullen nog steeds gemeenschapswachten of politie worden ingezet. Het spreekt immers voor zich dat de veiligheid van de schoolgaande kinderen ten alle tijde onze prioriteit blijft”, benadrukt schepen Daphné Dumery.

De scholen werden op 6 februari jongstleden uitgenodigd voor overleg met het schepencollege. Ze werden op de hoogte gebracht van de nieuwe situatie en er werd hen tevens aangeboden om zo snel mogelijk de opleiding voor gemachtigd opzichter aan te bieden aan leerkrachten en/of vrijwilligers verbonden aan de school. De Politiezone Blankenberge-Zuienkerke zal instaan voor de verplichte uitrusting. De nieuwe regeling gaat in na de paasvakantie op maandag 16 april 2018.