Verstandige keuzes voor de jeugd

Op 27 mei 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Jeugd
Jeugdhuis Blankenberge

In Blankenberge wordt er veel geïnvesteerd in de jeugd: elke Blankenbergse jeugdbeweging is gehuisvest in een nieuw gebouw, er komt een splinternieuw skatepark en een nieuw zwembad. Al jaren wordt er gevraagd naar een jeugdhuis, een aangename ontmoetingsplek voor jongeren, en die komt er nu op korte termijn in de conciërgewoning van de voormalige rijkswachtsite.

Ook op lange termijn wordt er blijvend ingezet op de plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, zonder daarbij kansengroepen uit het oog te verliezen. Er dient een vaste stek voor Speelberge te komen tijdens alle schoolvakanties, het stadscentrum zal kindvriendelijker gemaakt worden en sommige openbare speelpleinen worden omgevormd naar speelpleinen met een centrumfunctie in de wijk.

Daphné Dumery, schepen voor Jeugd: “Wij willen niet onverantwoord omspringen met belastinggeld en de toekomstige generaties opzadelen met meer schulden in plaats van ze af te bouwen. We moeten investeren waar nodig en verstandige, realistische keuzes maken. Een jeugdcentrum ten bedrage van vijf miljoen euro in het financiëngebouw is dat niet.”

Ondertussen wordt de piste van een jeugdhuis in de conciërgewoning van de voormalige Rijkswacht verder gezet. Een werkgroep van de jeugdraad dient zijn advies over de invulling aan de schepen van Jeugd te bezorgen in de maand september waar het voor het stadsbestuur de bedoeling is om zo snel mogelijk de woning op te knappen zodat het gebruiksklaar is. Het ligt in de betrachting om voor de zomer van 2016 het jeugdhuis te openen.