Voorstel N-VA tot raadsbesluit m.b.t. slimme slagbomen Zeedijk

Op 20 februari 2024

Toelichting:

Op 5 februari 2024 lazen wij een artikel in de krant, waarbij de burgemeester aankondigde dat het stadsbestuur van plan zou zijn om de slagbomen aan de hellingen tijdens de zomer weg te nemen, en louter te werken met APRN-camera's om de toegang tot de Zeedijk te handhaven.
Wij hebben ernstige bedenkingen bij deze beleidsbeslissing.
We hebben de indruk dat deze meerderheid op zoek is naar een manier om de stadskas te spijzen en met dergelijke maatregel zal dat zeker het geval zijn. De cijfers van het aantal overtredingen in de verkeersluwe zone van het centrum geven al een indicatie: vorig jaar reden 13.000 auto's niet reglementair door het stadscentrum. Het centrum heeft een natuurlijkere barrière om er niet door te rijden dan de hellingen van de Zeedijk, onze bezorgdheid is dat er daar nog meer overtredingen zullen zijn.
Zeker op drukke dagen zullen heel wat toeristen ongetwijfeld de Zeedijk oprijden met onveilige situaties als gevolg. Een ongeval zal snel gebeurd zijn.
Deze beleidsbeslissing zal ook heel wat bijkomend werk creëren voor onze politie, die dient in te staan voor de handhaving op de Zeedijk. Wat met de diegenen die dan ook effectief hun auto zullen parkeren op de zeedijk? Worden die dan tweemaal beboet? Worden deze auto's getakeld, wat nog meer overlast zal veroorzaken op de Zeedijk?
Uit overleg met de hotelsector blijkt dat dit ook negatief is voor het toerisme van onze badstad: toeristen rijden tot hotel met valiezen, en krijgen pas enkele weken later een boete in de bus, of erger, zien zich geconfronteerd met takelkosten. Deze toerist komt dus niet meer terug!
Daarom zijn wij ervan overtuigd dat er voor de helling slagbomen moeten blijven, die aangestuurd kunnen worden van op afstand of automatisch dankzij ANPR-camera's. Zo kan er gericht toegang worden verleend aan voertuigen op de Zeedijk.

Voorstel van beslissing:
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van Burgemeester en Schepenen om de slagbomen op de hellingen van de Zeedijk niet te verwijderen, zolang ze niet vervangen kunnen worden door slagbomen aangestuurd door ANPR-camera's.

Benny HERPOEL, Daphné DUMERY
Gemeenteraadsleden N-VA Blankenberge