Voorstel raadsbesluit inzake de aanleg van een westelijke strekdam

Op 7 oktober 2021

Onderwerp: Indienen aanvullend agendapunt conform art.3 Huishoudelijk reglement gemeenteraad m.b.t. de aanleg van een westelijke strekdam - Gemeenteraad van dd. 12 oktober 2021

Toelichting agendapunt: Voorstel raadsbesluit inzake de aanleg van een westelijke strekdam

Recent lazen wij in de krant, amper een paar dagen na de wissel van het beleid, dat het nieuwe bestuur gaat vragen aan Vlaanderen om de pauzeknop in te duwen in het dossier van de nieuwe Strekdam en dat ze bereid zijn om te investeren in bewandelbare strekdam.

Het is namelijk zo dat wij, het vorige beleid, reeds Scenario IIB hadden vastgelegd, namelijk een hoge dam toegankelijk voor dienstvoertuigen en hulpdiensten. De keuze voor dit scenario werd gedragen door alle stakeholders namelijk de stad Blankenberge, ADMK, de verschillende jachtclubs en vbzr. Dat scenario vroeg een extra investering van ongeveer 9Mio.

Scenario IIB gaat over een totaalinvestering van 25Mio met afbraak westerstaketsel inbegrepen, die volledig gedragen zou worden door Vlaanderen, Amdk. De voor publiek toegankelijke hoge dam waar het nieuwe bestuur voor pleit kost volgens de cijfers waar wij over beschikken 34,674 Mio, een meerprijs van nog eens om en bij de 10Mio.

Uiteraard is een bewandelbare strekdam een wens maar uiteindelijk is er ook nog de essentie, namelijk de aanblijvende verzanding van de havengeul en die gaf de doorslag om te kiezen voor scenario IIB en deze snel te kunnen aanleggen om het imago van onze Jachthaven in binnen- en buitenland terug op de kaart te zetten. Vertraging in het realiseren van de nieuwe strekdam als oplossing voor de verzanding is zonder meer nefast voor de toekomst van onze jachtclubs.

Wij zijn dan ook overtuigd dat scenario IIb, waar wij voor kozen, het beste is voor Blankenberge en het probleem van de verzanding.

Graag hadden wij volgende vragen gesteld aan de Burgemeester of bevoegde schepen :
➢ Is er al contact geweest met Vlaanderen / AMDK om deze plannen te herzien. Of wanneer is dit gepland?
➢ Wat is de correcte meerprijs tussen scenario IIB en toegankelijke bewandelbare dam?Kreeg het bestuur al bevestiging van de minister of van AMDK dat de nodige budgetten voorzien zijn? En zo ja, voor welk scenario?
➢ Hoeveel wilt het huidige bestuur bijdragen in deze meerkosten?
➢ Hoe zal het huidig bestuur deze financiële inbreng financieren?
➢ Hoeveel vertraging brengt dit nieuw scenario met zich mee?
➢ Is het mogelijk om verder te gaan met de bouw van strekdam, scenario IIB en dan in een latere fase de strekdam toegankelijk te maken zodat er geen kostbare tijd verloren wordt?

Voorstel van beslissing:
Art 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om samen met de Vlaamse Overheid toch werk te maken van de uitvoering bouw van nieuwe Strekdam Scenario IIB, met eventuele optie om deze op later stadium ook bewandelbaar te maken. Zo kan er sneller een oplossing gevonden worden voor de verzanding van onze havengeul, kan onze jachthaven terug positief in het nieuws komen.

Voor de N-VA-fractie
Voor de CD&V-fractie Benny Herpoel Sandy Buysschaert