Voorstel tot raadsbesluit N-VA m.b.t. onderhouden en veiligheid op het recyclagepark

Op 20 februari 2024

Toelichting:

Ik zie in het financieel meerjarenplan een verkoop van de gronden van het recyclagepark voor 1.200.000 euro in 2025 en verder geen budget meer voor de komende jaren, om het huidige recyclagepark te onderhouden.

Ik verneem echter dat de aangekochte grond ruim de helft te klein is voor een nieuw recyclagepark en IVBO mede daardoor minder interesse heeft om samen te werken met Blankenberge om een nieuw recyclagepark uit te baten.

Vermoedelijk zijn jullie aan het wachten tot de overname van het park. Daardoor laten jullie het huidige park verloederen ten koste van de veiligheid van de bezoekers en personeelsleden, wat ontoelaatbaar is. Zolang het huidige park in dienst is, moet het onderhoud en de veiligheid gegarandeerd worden.

Enkele voorbeelden:
1. Gat in de omheining waardoor indringers gemakkelijk binnen geraken, maar ook spelende kinderen. Dit in schril contrast met de visie uit het verleden, toen men camera’s aan de containerparken wenste te installeren om inbrekers te ontmoedigen?
2. Waterafvoergoot op de werkvloer is volledig kapot gereden, daardoor is er val- en struikelgevaar. Ook werd al een geval gemeld van schade aan een voertuig.
3. Panelen tussen de containers zijn krom getrokken. Opnieuw valgevaar. Er zijn al mensen gevallen en er is al een arbeidsongeval gebeurd.
4. Spots aan de ingang van de personeelscontainer zijn een gevaar. Aftakdoos los, maar erger, een lamp hangt te bengelen aan de stroomkabel.
5. Geen update meer van de toegangssoftware.
6. Geen internet meer, dus geen mogelijkheid om digitaal te betalen.

Verder werd er op 14 november 2023 een onaangekondigde audit uitgevoerd door SGS voor VZW recupel. Het bedrijf dat de afgedankte elektrische toestellen komt ophalen.
Ook dit auditrapport meldde verschillende gebreken. Opmerkingen wat betreft opslag, verwerking en documenten. De details te lezen in het rapport.

Ik stel mij bij dit alles heel wat vragen:
1. Wat is de stand van zaken over de herlokalisatie van het recyclagepark, het tijdsverloop van het proces en de samenwerking met IVBO?
2. Klopt de informatie dat de aangekochte grond voor een nieuw recyclagepark ruim de helft te klein is en IVBO minder interesse toont om samen te werken met Blankenberge, om op deze locatie een nieuw recyclagepark te bouwen?
3. Mocht er een overname van het recyclagepark gebeuren door IVBO, wat met het statuut en loonvan huidige personeel?
4. Blijft het kostentarief van het recyclagepark het zelfde voor de bewoners, die kleine hoeveelheden (kleiner dan 0.5 m³) komen leveren, met x-aantal gratis beurten? Of mag de bezoeker extra kosten verwachten?

Voorstel van beslissing:
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van Burgemeester en Schepenen om alle gebreken in het recyclagepark onmiddellijk in orde te brengen en te herstellen, zodat de toegang en de werking van het recyclagepark op een veilige en correcte manier kan gebeuren;
Artikel 2:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van Burgemeester en Schepenen om het recyclagepark te onderhouden en te beheren als een goede huisvader zolang deze in dienst blijft.

Kurt DECLEER,
Gemeenteraadslid N-VA Blankenberge