Ware toedracht rond de doorgangswoning

Op 9 februari 2019, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, O.C.M.W.

Naar aanleiding van het persartikel over de slechte staat van de doorgangswoning en de quote van voormalig voorzitter van het OCMW Björn Prasse wenst N-VA Blankenberge-Uitkerke te reageren. Open VLD stelt daarin dat er discussies waren binnen de vorige meerderheid.  N-VA Blankenberge-Uitkerke weerlegt dit ten stelligste: er werd over de gebreken van de doorgangswoning met geen woord gesproken.

In 2015 werd op vraag van de CD&V-fractie in de OCMW-raad een doorgangswoning aangekocht. De aankoop zelf is gebeurd in ongebruikelijke omstandigheden, zijnde, de toenmalige voorzitter Ivan De Clerck had een ‘koopje’ gevonden maar er zat echter een bouwovertreding op dat geregulariseerd zou worden nog voor de aankoop.  Nadien werd over de staat van de doorganswoning en de bezetting ervan niet meer gecommuniceerd op de raad.

Schepen Nadia Cloetens: “Pas in december 2018 werd bij afwezigheid van de voorzitter op het Bijzonder Comité voor het eerst door de diensten gewag gemaakt dat de doorgangswoning tal van gebreken vertoonde. Alle raadsleden, van zowel meerderheid als oppositie, waren verbaasd over deze mededeling.”

In de wandelgangen van het OCMW was al te horen dat het pand - dat oorspronkelijk bedoeld was om mensen in acute nood kortstondig op te vangen - door inmenging van de OCMW-voorzitter een andere invulling had gekregen.

“Naar aanleiding van de vraag om een contract af te sluiten met een externe poetsdienst (medio oktober-november 2018) werden wij raadsleden door de diensten op de hoogte gebracht van het feit dat voormalig voorzitter Björn Prasse zelf mensen doorverwees naar het pand die daar eigenlijk niet thuishoorden en daar ook maanden verbleven. Deze personen onderhielden de woning echter niet zoals het reglement voorschrijft. Van onze kant werd daardoor beslist om geen poetsploeg in te schakelen die uiteindelijk 500 euro per poetsbeurt zou bedragen op kosten van de belastingbetaler. Dat is de enige maal dat er over kosten en besparingen in de doorgangswoning werd beslist”, aldus Nadia Cloetens.

N-VA Blankenberge-Uitkerke vindt het dan ook zeer ongepast dat Open VLD nu over hun eigen falen de schuld voor de gebreken in de doorgangswoning op hun voormalige coalitiepartner steekt.

“Dat een woning aangekocht wordt door het OCMW met tal van gebreken, zelfs behept met een bouwovertreding, in een mede-eigendom met bevriende eigenaars … en wat eigenlijk een onverkoopbaar pand was, dat getuigt pas van een onbehoorlijk bestuur. Nu dit in de schoenen schuiven van de voormalige coalitiepartner getuigt alleen maar van het feit dat de lokale Open VLD nog niet beseft dat het door dergelijke praktijken is dat zij in de oppositie zijn beland. Het kon zo niet verder en het zal dan ook niet zo verder gaan”, aldus burgemeester Daphné Dumery.