Zonnepanelen op zo veel mogelijk overheidsgebouwen en sociale woningen

Op 27 februari 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Beleid & financiën, Leefmilieu
Zoonepanelen

Om de klimaatdoelstellingen te halen in Vlaanderen moeten er meer zonnepanelen komen op overheidsgebouwen en sociale woningen. Het zou zonde zijn de enorme mogelijkheden die ons vandaag geboden worden onbenut te laten. Als bestuurders van de Sociale Huisvestingsmaatschappij Het Lindenhof hebben we de plicht een tandje bij te steken.

Nick Verwimp, gemeenteraads- en provincieraadslid voor N-VA: “het Lindenhof heeft momenteel z’n 750 sociale woningen in portefeuille. Van deze woningen is er geen enkele uitgerust met zonnepanelen op het dak. Hier moet dringend verandering in komen.”

De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en het Vlaamse Energiebedrijf onderzoeken de haalbaarheid van een grootschalige plaatsing van zonnepanelen op het patrimonium.

“We moeten echter niet wachten op deze studie maar nu alvast bekijken welke woningen geschikt zijn om er zonnepanelen op te plaatsen. Hierbij speelt de grootte en de oriëntatie van het dak een belangrijke rol en natuurlijk of er veel schaduw op valt. Het is uiteraard de bedoeling er het maximale effect uit te halen en niet om zo maar lukraak zonnepanelen te plaatsen”, gaat Verwimp verder.

“Financieel kan dit zeker uitdraaien op een win-win situatie, voor zowel de sociale huisvestingsmaatschappij het Lindenhof als voor de huurder van de woning”, besluit Verwimp.