N-VA in Blankenberge-Uitkerke, ons lokaal verhaal

Beste Blankenbergenaar,

Op 14 oktober 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Het lokaal bestuur staat het dichtst bij u als burger. U heeft in oktober de kans om dat lokaal bestuur zelf vorm te geven, voor een beter Blankenberge-Uitkerke. Uw stem doet er echt toe.

Op onze lokale campagnewebsite stellen wij, N-VA Blankenberge-Uitkerke, u dan ook graag ons verkiezingsprogramma 2018 voor. Het programma kwam tot stand via alle kandidaten op de lijst. De voeling met wat leeft in de stad werd op die manier gegarandeerd.

U kunt hierin enkele punten lezen die wij belangrijk vinden voor onze badstad, en via een aantal kerngedachten willen we u tonen waar wij voor staan. Grondgedachten als ‘Geen pop-uppartij die op korte termijn bestuurt’, ‘Niemand aan zijn lot overlaten’, ‘Verhaal van rechten en plichten’, ‘Ondernemen stimuleren’ maar ook begrippen zoals ‘Gemeenschapsvorming’ en ‘Verantwoordelijkheid’ lopen steeds als het ware als een verbindende gele lijn doorheen ons lokaal verhaal.

Zoekt u misschien een standpunt over iets en u vindt het niet direct terug, aarzel dan niet om ons hierover te contacteren. Onze kandidaten voorzien graag wat verduidelijking indien gewenst.

Wij danken u voor de interesse die u hebt voor ons programma in de hoop u, via uw steun, te mogen vertegenwoordigen in de gemeenteraad.

Voorzitter N-VA Blankenberge-Uitkerke,

Jan Cuyle

Geen pop-uppartij die op korte termijn bestuurt

Er moet een beleid gevoerd worden dat verder kijkt dan de eerstvolgende verkiezingen. Een haalbaar beleid dat vooral de focus legt op haar kerntaken, dat tot doel heeft de stad te besturen als een efficiënt bedrijf. Waar klantgerichtheid centraal staat en waarbij leveranciers onafhankelijk van eender welke connectie gekozen worden, en steeds waar mogelijk met een lokale reflex.

Een lokaal bestuur functioneert met geld dat afkomstig is van burgers en bedrijven, we moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen: elke euro kan maar één keer worden uitgegeven.

Wij kiezen resoluut voor de komende generatie. Wij trekken de kaart van de jongeren en de gezinnen, zonder daarbij onze senioren te vergeten.

1. Een betere opvolging van budgetten en rekeningen van de stad

2. Transparantie naar de bevolking toe over cijfers en beslissingen genomen door het stadsbestuur (streamen gemeenteraad, digitalisering, facebookpagina stad, …)

3. Geen verhoging huisvuilbelasting en stimuleren gescheiden ophaling vuilnis zelfstandigen

4. Stadspatrimonium: beheren als een goede huisvader (efficiënte invulling, energiezuinig, tijdig onderhoud, …)

5. Rechtvaardige belastingen voor tweedeverblijvers, gelijke dienstverlening als eigen inwoners

Niemand aan zijn lot overlaten

Jammer genoeg moeten we vaststellen dat onze badstad hoog gerangschikt staat als het gaat over mensen die leven in armoede. Eén op vier kinderen zou leven in een kansarm gezin, en het gevaar dreigt ook bij de senioren.

Heel wat sociale diensten zijn nochtans actief in Blankenberge. Wat iemand anders reeds aanbiedt, moet de stad niet zelf organiseren. De stad is in de eerste plaats de regisseur van het lokaal sociaal beleid. Mensen haal je niet uit armoede door een zoveelste sociale dienst op te richten, een zoveelste sociaal werker aan te werven, maar door wat er is op de juiste plaats in te zetten en via een efficiënte communicatie bij de hulpbehoevende te brengen.

Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit: wie hulp nodig heeft moet deze ook kunnen krijgen. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Ook nieuwkomers krijgen alle kansen om zich te integreren, onze taal te leren, aan het werk te gaan of een opleiding te volgen met het oog op tewerkstelling.

Bijzondere aandacht dient te gaan naar gezinnen met tieners. De bestaande dienstverlening focust zich al te vaak op gezinnen met kleine kinderen.

Hoe realiseren we dat?

1. Flexibele betaalbare kinderopvang en het beroep van onthaalmoeder opnieuw aantrekkelijk maken

2. Scholen stimuleren zich verder te engageren voor naschoolse opvang en toezicht

3. Een nieuw woonzorgcentrum dat inspeelt op nieuwe tendensen en de noden van de stad (bijvoorbeeld met een polyvalente ruimte en/of integratie van een kinderdagverblijf)

4. Strijd aangaan tegen vereenzaming en sociaal isolement via meldpunt en initiatieven die de deelname aan het gemeenschapsleven verhogen

5. Een centrale huisartsenpost in Blankenberge en nieuwe huisartsen aantrekken om het tekort op te vangen

Verhaal van rechten en plichten

We willen van onze stad een plek maken waar iedereen – alleenstaanden, gezinnen, senioren, jongeren, personen met een beperking – zich thuis voelt. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten heeft, maar ook zijn plichten vervult.

Het openbaar domein moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Een al te lakse houding met betrekking tot de controle op het naleven van regels zorgt vaak voor frustratie bij burgers die zich wel aan de regelgeving houden. Een effectief handhavingsbeleid op basis van objectieve criteria is dan ook essentieel binnen elk beleidsdomein.

Veiligheid, ten slotte, is geen zaak van politie en justitie alleen. Het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid.

Hoe realiseren we dat?

1. Binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede of andere kwetsbare groepen

2. Gemeenschapswachten en wijkgericht werken uitbreiden

3. Centraal aanspreekpunt waar overlast kan gemeld worden

4. Effectief optreden tegen overlast (fout parkeren, hondenpoep, sluikstorten, …) via GAS-boetes

5. Samenwerkingsvormen tussen burger en politie (BIN, slimme ANPR-camera’s, enz.), veilige buurt creëren met camera’s waar nodig

Goed leven in een dynamische badstad

Elke Blankenbergenaar droomt van een kwaliteitsvolle en betaalbare woning in een aangename leefomgeving.

Wonen en werken in een toeristische badstad heeft zijn voordelen, maar soms zijn er ook uitdagingen. Afhankelijk van waar je woont zijn de uitdagingen groter, bijvoorbeeld als je woont in de binnenstad wetende dat Blankenberge tijdens de zomermaanden meer dan dubbel zoveel bewoners heeft.

Ook met de vergrijzing van de bevolking moet rekening gehouden worden. Die realiteit heeft tot gevolg dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een comfortabele woonomgeving waar ze hun oude dag kunnen doorbrengen. Een duurzame woonomgeving vertrekt vanuit een dynamische visie op mens en ruimte. Op woningniveau kiezen we voor de ondersteuning van flexibel bouwen: dat maakt dat een woning zich kan aanpassen aan haar bewoners en niet omgekeerd.

Hoe realiseren we dat?

1. Woningkwaliteit handhaven, zorgen voor voldoende divers en sociaal woningaanbod (gezinnen, alleenstaande, ouderen, jongeren, speciale noden, enz.) en huisjesmelkerij bestrijden

2. Deelname aan sociaal weefsel actief aanmoedigen en levenslang thuis wonen stimuleren

3. Stadsvernieuwing verder ondersteunen via hogere ondersteuning van jonge gezinnen die binnen de stadskern een eigendom kopen

4. Investeren in een groene en gezonde woonomgeving met aandacht voor milieu en dierenwelzijn

5. Een gedragen parkeerbeleid waar men rekening houdt met zowel werkende inwoners als toeristen. Daarbij een aangepaste mobiliteit met aandacht voor jongeren en ouderen. Trage wegen, ruimte voor de fiets en goede voetpaden

Ondernemen stimuleren

Blankenberge staat gekend voor zijn gezellige winkelstraten met een gezonde mix van grote winkels en detailhandel. Daarom moeten we blijven inzetten op een aantrekkelijk winkelcentrum, met een divers en kwalitatief aanbod aan handel en horeca. Enkel zo kunnen we leegstand bestrijden.

Inzetten op ondernemingsvriendelijkheid, dat is wat van de stad wordt verwacht. Administratieve vereenvoudiging en digitalisering moeten meer starters aantrekken i.p.v. afschrikken. Één centraal aanspreekpunt waar de handelaar & ondernemer terecht kan met al zijn vragen blijft hierbij cruciaal. Het loket lokale economie moet dan ook maximaal ondersteund worden.

Zoals eerder gezegd is Blankenberge in de eerste plaats een toeristische stad. Toerisme is de motor van onze lokale economie. Toerisme is één van de belangrijkste bronnen van tewerkstelling. Blijven investeren in een sterk toeristisch imago is daarom nodig met als bijzondere aandacht voor genieten en beleven. We zijn soms te bescheiden om de troeven die er zijn uit te spelen.

Hoe realiseren we dat?

1. Werken aan toeristisch imago via grotere kanalen om zo over een grotere regio onze stad te promoten

2. Handelsgebuurtekringen stimuleren maar ook faciliteren, spaaracties op touw zetten, digitale kortingspas ontwikkelen, …

3. Pop-upwinkels aantrekken

4. Van het kerstgebeuren een aantrekkelijk evenement maken in het kader van wintertoerisme

5. King Beach heropwaarderen en de ‘place to be’ maken voor het uitgangsleven

Gemeenschapsvorming

Onze vrije tijd is een kostbaar goed, toch zetten heel wat mensen zich in als vrijwilliger. Dit zorgt voor een sterke sociale cohesie en een sterk gevoel van verbondenheid met elkaar.

Belangrijk is dat de stad erkent dat een bruisend verenigingsleven is gestoeld op een sterke vrijwilligerswerking. Een dankjewel is op zijn plaats. Toch moeten we vooral de verenigingen ondersteunen en stimuleren, dat is de rol die is weggelegd voor de stad.

Waar iedereen participeert, dat is een gelukkige en weerbare samenleving. De stad moet dus verenigingen aanzetten tot het wegwerken van drempels. Sport voor allen, de jeugdbewegingen in de kijker zetten, cultuur dicht bij de mensen aanbieden maar met oog voor wat in de regio gebeurt.

En daarbij ook oog hebben voor lokaal talent. De stad moet daarom de omgeving creëren waar iedereen, ongeacht leeftijd, zijn talenten het best kan ontplooien en laten zien.

1. Jeugdproject waarbinnen jong talent zich kan ontplooien

2. Cultuurprijs én Sporttrofee opwaarderen

3. Inspelen op nieuwe tendensen

4. Jaarlijks groot sportief evenement met alle sportverenigingen